"Presentatie ondernemers Dokkum kan beter"
NieuwsDOKKUM - De uitstraling van meerdere winkels in Dokkum kan beter. Dat schrijft Broekhuis Rijs Advisering uit Zuidhorn in een rapport over koopstromen in Dongeradeel en Dokkum in het bijzonder.
"Denk aan het dichtplakken van de voordeur met posters, een niet opvallende etalage, een kleurstelling die niet past bij de huisstijl", legt mede-auteur Bert Broekhuis uit.
Het rapport is één van de vele deelrapporten per winkelgebied, waarop een provinciaal rapport over heel Friesland gebaseerd is. Het onderzoek is verricht in opdracht van de provincie Fryslân. Het rapport bevat enkele opvallende punten over Dokkum. Het totale winkeloppervlak van Dokkum bedraagt 66.278 vierkante meter, waarvan bijna twaalf procent (7.817 vierkante meter) voor de dagelijkse sector.
Dit aandeel 'dagelijks' is veel lager dan in andere kernen van ongeveer dezelfde omvang (tien- tot vijftienduizend inwoners). Dat komt wellicht mede doordat het totale winkeloppvervlak juist veel groter is dan het Nederlandse gemiddelde voor dit inwonertal. Dat is namelijk circa 26.500 vierkante meter.
Het aantal winkels in Dokkum is sinds 2007 (het vorige onderzoek) licht gegroeid, van 180 naar 185. Het aantal leegstaande winkelpanden nam toe van tien naar 23. Dit betekent een leegstandspercentage van 9,8 procent, hoger dan het Friese gemiddelde van 7,7 procent.
De bestedingen per jaar worden geraamd tussen de 55 en 65 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan betreft de dagelijkse sector (zoals eten en drinken). De 'koopkrachtbinding' (zeg maar: de vaste klanten) is voor de dagelijkse sector zo'n 95 procent, iets boven het gemiddelde voor een kern met ruwweg dezelfde omvang. Ook voor de niet-dagelijkse sector is die koopkrachtbinding relatief hoog: zestig procent. Dat is "bovenin het gebied van het gemiddelde."
De auteurs van het rapport adviseren de gemeente, samen met de regio, "een afgestemde regionale detailhandelsvisie op te stellen."