Toenemende teruglever-problemen met zonnestroom
AlgemeenStroomnetbedrijf Liander heeft steeds meer problemen om de spanning in de netten op het juiste peil te houden. Dit is het gevolg van de groei van het aantal zonnepanelen en windturbines in Nederland en ook in Friesland. De zonnepanelen leveren bij mooi, zonnig weer meer extra stroom aan het net, zodat de spanning op het net kan oplopen. Als de spanning op het net boven de 253 Volt (230 Volt + tien procent) uit komt, kunnen elektrische apparaten in huis stuk gaan.
De toenemende vraag naar elektriciteit en de snelle opkomst van zonne- en windenergie zorgen voor drukte op het elektriciteitsnet. Zelfs zo druk dat het voor klanten niet meer vanzelfsprekend is, dat zij altijd energie terug kunnen leveren. Het gaat vooral om de dagen dat de zon volop schijnt en velen stroom terugleveren op het net. Dit is een landelijk en ook Friesland-breed probleem.
Capaciteit achter bij groei aanbod
De spanning op het laagspanningsnet moet tussen de 207 en 253 Volt blijven (-10 en +10 procent van 230 Volt). Anders kunnen apparaten bij mensen thuis stuk gaan als gevolg van een te hoge spanning. De netbeheerder heeft als taak om die spanningshuishouding op orde te houden. Dat dit steeds lastiger wordt, komt ook doordat de nieuwste zonnepanelen meer stroom opwekken dan oudere types.
Omvormer schakelt uit
Wanneer het daadwerkelijk aan het net ligt, schakelt vaak de omvormer bij particulieren automatisch uit. In sommige gevallen volstaat een andere instelling in een trafokast, in andere gevallen moet de netwerkbeheerder het net verzwaren en dat kost (veel) meer tijd en geld.
Uit analyses blijkt dat de afgelopen jaren de benodigde aanpassingen bij spanningsklachten steeds ‘zwaarder’ worden. Er worden met name nieuwe voedingspunten gerealiseerd om de spanningsklachten ‘toekomstvast’ op te lossen. In 2020 was er een toename van nieuwe voedingspunten van veertig procent. Voor mensen die meer willen weten de volgende link: Spanningsproblemen | Liander
Zelf in actie komen
Liander is een campagne gestart om particulieren beter te informeren wat mogelijkheden zijn om zelf maatregelen te nemen. Zijn de zonnepanelen bijvoorbeeld aangemeld bij energieleveren.nl ? Via deze route is er overzicht hoeveel particulieren zonnepanelen hebben om zo op tijd de netten te kunnen aanpassen. Maar dit aanmelden wordt vaak vergeten.
Klantenservice Liander
Heeft u klachten over de spanning op het net? Stuur dan uw klacht naar het e-mailadres: LKC.spanningsklachten@alliander.com . Dan wordt via de slimme meter nagegaan wat de spanning is en wordt er contact opgenomen met de klant. Is de spanning (vaak) meer dan de genoemde 253 V, dat moet het net opgewaardeerd worden. De wachttijd hiervoor is aanzienlijk, meldt Liander. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice van Liander: https://www.liander.nl/contact-met-liander