Zaterdag 29 oktober feest op de Gedempte Vaart in Surhuisterveen
NieuwsSURHUISTERVEEN - Op 29 oktober is het feest op de Gedempte Vaart in Surhuisterveen. Na weken van wegopbrekingen en omleidingen wordt gevierd dat de entree van het dorp er nu piekfijn uitziet.
De bedrijfseigenaren, winkeliers en horecaondernemers aan de Gedempte Vaart zijn in hun nopjes. De straat heeft een metamorfose ondergaan. De trottoirbanden zijn verwijderd. De weg, de fietsstroken en de wandelpaden lopen in elkaar over. Kleurverschillen maken duidelijk op welk deel van de weg jij je bevindt. “Het ziet er sfeervol uit”, zegt Ale Procee, sinds maart de nieuwe voorzitter van de ondernemersvereniging H&I.
Sfeervolle inrichting
Niet alleen de Gedempte Vaart ging op de schop, ook de Jan Binneslaan. “Het diepriool was aan vervanging toe. De herinrichting ontstond als een logisch gevolg. Het plaatsen van designverlichting maakt het geheel helemaal af,” vertelt Procee.
Verbinding
De voorzitter is trots op de H&I-leden die gezamenlijk de schouders onder de situatie zetten in de zeventien (!) weken dat Surhuisterveen overlast had van alle werkzaamheden. “We hebben een prijzenactie georganiseerd die zeer succesvol werd. Het bracht echt verbinding tot stand; zowel tussen de ondernemers en hun klanten als tussen de ondernemers onderling.”
De notaris belt! Prijs!
De succesvolle actie bestond uit het verloten van grote en kleine prijzen die beschikbaar waren gesteld door de honderd H&I-leden. De prijzen varieerden van een waardebon tot een auto en van een televisie tot een badkamer-renovatie. Iedere winkelier had een prijzenbakje in zijn winkel, met daarin een aantal enveloppen. Gedurende de zeventien actieweken werden er dagelijks enveloppen verloot. Daarvoor belde een notaris iedere dag een of meerdere winkeliers. De klant die op dat moment in de winkel stond af te rekenen, ontving de prijs. We hebben er geweldige reacties op gehad”, aldus Procee. “Een werkgroep brainstormt al over ideeën om de actie van 2016 te evenaren in 2017.”
Nieuw elan
Het verhaal van Procee illustreert hoe ondernemersvereniging H&I met nieuw elan aan de slag is. “Natuurlijk moeten we concurreren met de digitale wereld, maar wij hebben besloten uit te blijven gaan van onze kracht. Onze kracht is het winkelcentrum, met een grote variatie aan winkels.”
Geen klanten, maar gasten
De klanten worden onthaald als gasten, op een sfeervolle locatie. “Bezoekers komen naar Surhuisterveen omdat het leuk is daar een paar uur te verblijven. Dat ze wat kopen, is mooi meegenomen.”
Werkgroepen en projecten
Diverse werkgroepen zijn inmiddels bezig om de gasten te verleiden. “We hadden altijd al een sinterklaas-werkgroep en een Promotie Commissie Surhuisterveen. Daar zijn nu meerdere werkgroepen bij gekomen. Projectmatig realiseren ze bijvoorbeeld nieuwe verlichting, wifi-hotspots of evenementen.
Een van de werkgroepen is bezig om de drie grote wielerfestijnen die jaarlijks in Surhuisterveen plaatsvinden (de Profronde, de Pieter Weening Classic en de Internationale Centrumcross), te integreren in een activiteitenprogramma gedurende de week in de aanloop naar deze evenementen.”
Frisse ideeën
Dankzij de werkgroepen ontstaan tevens allerlei ‘dwarsverbindingen’ tussen de ondernemers. “Bijvoorbeeld: een woonwinkel en een kledingzaak die samen een Facebook-actie opzetten. We laten het traditionele ondernemen steeds meer los en gaan op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Dat levert veel enthousiasme op.”