Dilemma voor Tennet vanwege transformator
AlgemeenOm de omgevallen transformator vlakbij de Rustenburgerweg en bij het transformatorstation Louwsmar te kunnen bergen, moet eigenaar Tennet eerst een dilemma oplossen.
Er zijn naar verluidt twee opties: ter plekke demonteren of heipalen slaan, zodat daar een kraan kan staan, die het 250 ton zware gevaarte omhoog kan takelen. Een nadeel van ter plekke demonteren is echter dat er olie in de transformator zit. Daarom is er wellicht ook een milieuvergunning nodig. Het is uiteraard niet de bedoeling dat er olie een sloot of het weiland inloopt. “Samen met experts bekijkt Tennet of dit mogelijk is”, aldus woordvoerder Matthijs Coops. “TenneT bestudeert ook het vervangen van de transformator, een alternatief dus.”
Adviesbureau Sweco
Adviesbureau Sweco doet voor TenneT onderzoek naar routes, de vereisten en mogelijk noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur voor toekomstige trafotransporten naar het hoogspanningsstation, meldt Coops. “Dit betreft dus ook het vervoer van de omgevallen trafo.”
Die werd aangevoerd vanuit de fabriek in Koncar (Kroatië), per schip naar een speciaal voor dit doel gemaakte kade tegenover het eiland De Froskepôlle bij Leeuwarden. Vandaar zou het nog ongeveer één kilometer gaan over een landbouwweggetje en de openbare Rustenburgerweg naar eindbestemming ‘Louwsmar’. Maar dat landbouwweggetje bleek het gewicht van trafo+trailer niet te kunnen dragen.
Kosten ongewis
Wat de kosten en de verzekering betreft: “Dat vraagt nog veel uitzoekwerk”, schrijft Coops namens Tennet in een antwoordmailtje. Jelle Bijlsma BV heeft de rijplaten in het weiland inmiddels verwijderd, het landbouwweggetje wordt weer toegankelijk gemaakt voor de bewoners aan het uiteinde daarvan.
‘Trailer’ is afgevoerd
Wagenborg heeft zijn op afstand bestuurbare ‘trailer’ maandag 17 oktober weggehaald, de transformator is vooreerst dus blijven liggen. Afhankelijk van de eventuele schade aan de transformator kan deze of alsnog worden gebruikt op Louwsmar, of moet worden teruggebracht naar de fabriek in Slowakije. Daar was ook al een tweede, nieuwe transformator besteld, die in 2024 moet worden geleverd.