A/B testen, waar let je op?
AlgemeenEen website is heel belangrijk voor je onderneming. Het is je visitekaartje. Om goed vindbaar te zijn bij je doelgroep investeer je daarom waarschijnlijk veel tijd in zoekmachine optimalisatie. Die bezoekers wil je vervolgens converteren in klanten. Want alleen op die manier kun je blijven groeien. Om een converterende website te hebben, moet je constant je website optimaliseren en testen. Dat testen kun je het best doen door middel van A/B testen. Dit is een veelgebruikte manier om te onderzoeken welk element zorgt voor een hoger conversieratio. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet en waar je op moet letten!
Wat is A/B testen?
A/B testen wordt ook wel splittesten genoemd. Je onderzoekt twee varianten van één pagina of onderdeel van een pagina. De ene helft van je websitebezoekers krijgt versie A te zien en de andere helft versie B. De resultaten van deze twee versies kun je dan naast elkaar leggen om te ontdekken welke voor een hoger conversieratio zorgt. Vervolgens kun je aan de hand van de best presterende versie je website aanpassen.
Belangrijke factoren bij A/B testen
Voordat je begint met A/B testen zijn er een aantal factoren die je in het achterhoofd moet houden. Bedenk bijvoorbeeld eerst wát je wil testen en wat je hoopt te ontdekken. Hiervoor stel je een hypothese op. Vervolgens ga je berekenen hoe groot je target groep moet zijn, en welke doelgroep dit moet zijn. Ook bereken je de lengte van de steekproef. Hier zijn speciale calculators voor die je kunt gebruiken.
Wanneer je gaat A/B testen, verander dan één element per experiment. Als je meerdere elementen tegelijk test, kun je namelijk niet achterhalen of de verandering in de conversieratio aan die ene of andere aanpassing ligt.
Welke elementen kun je testen?
Er zijn een aantal elementen die je kunt A/B testen. De meest voorkomende opties op je website zijn:
- Titels
- CTA-buttons
- Teksten
- Afbeeldingen
- Links
Ook kun je je mails en nieuwsbrieven A/B testen. Speel bijvoorbeeld met de onderwerpregel of inhoud van een e-mail.
Handige tools voor bij je tests
Om je A/B test succesvol te laten verlopen, is het handig om gebruik te maken van speciale tools. Met een A/B test tool kun je namelijk goed je conversieratio van beide versies meten. Ook hebben sommige tools nog extra opties, zoals eye tracking en heatmaps. Hiermee kun je in de gaten houden hoe een bezoeker over een pagina beweegt en door de website navigeert. Hier kun je waardevolle inzichten uit halen.
De volgende tools zijn erg populair voor A/B tests:
- Visual Website Optimizer (VWO)
- Google Optimize
- Optimizely
- AB Tasty
Resultaten analyseren
De bovenstaande tools kunnen je veel inzichten geven in de resultaten van je A/B test. Om dit goed te analyseren, is het belangrijk dat je van tevoren een hypothese hebt opgesteld. Dat geeft je namelijk houvast in datgeen dat je wil concluderen. Als jij bijvoorbeeld veronderstelt dat een groene CTA-button het beter doet dan een rode CTA-button, kun je die twee varianten testen om vervolgens te ontdekken of de groene het écht beter doet dan een rode button.
Ontdek je dat één van de twee versies het beter doet? Trek dan niet te snel een conclusie. Onderzoek ook of er een andere oorzaak kan zijn en sluit dat uit. Ben je er zeker van dat één van de twee het beter doet? Dan kun je de wijzigingen doorvoeren op je website.
Blijf vervolgens je website goed analyseren. Conversieoptimalisatie is een doorlopend proces, dus wil je een nog hoger conversieratio? Dan kun je alle elementen nog één voor één onder de loep nemen om zo een hele converterende website neer te zetten.