Lelylijn (nog) niet in Groeifonds
AlgemeenDe kans dat de Lelylijn - de door het Noorden gewenste, snelle spoorlijn tussen Amsterdam en Groningen - er spoedig komt, lijkt verkeken. Het plan van de noordelijke bestuurders en diverse grotere ondernemers staat namelijk niet in de aanvraag van het Nationaal Groeifonds.
Dit meldt de Leeuwarder Courant van dinsdag 2 november 2021. Het plan ‘De Blauwe Motor’ van wateronderzoeksinstituut Wetsus in Leeuwarden staat er wel op. Dit instituut vraagt voor een periode van tien jaar vier miljoen euro per jaar. Daarnaast vragen 600 samenwerkende partijen op de watercampus 2,5 miljoen euro per jaar, meldt de Leeuwarder Courant.
Lelylijn: zes miljard euro
De Commissie Nationaal Groeifond maakt in april 2022 bekend welke projecten door het Nationaal Groeifonds worden gefinancierd. Er is 20 miljard euro beschikbaar, er is vooreerst voor 850 miljoen euro aangevraagd, de Lelylijn niet meegeteld. Die zou alleen al zes miljard euro moeten kosten. De noordelijke bestuurders vragen honderd procent financiering door de Rijksoverheid.