Klas 2 vmbo van CSG Liudger Burgum in ‘digitale escaperoom’
AlgemeenDe ‘digitale vaardigheden’ maken deel uit van wat leerlingen van het VMBO in de vingers moeten krijgen. Eén van de manieren om dit scholieren bij te brengen, is in de vorm van een digitaal spel. Zoals het ‘digitale escaperoom’.
Wiskundedocent en groepscoach Monique de Graaf gaf die les vrijdagochtend 28 mei aan de 14 leerlingen in haar tweede klas VMBO en de 12 leerlingen die de les thuis volgden via de computer. Ze moesten samenwerken in groepjes van twee of drie leerlingen.
Filmpje op het schoolbord
Een Actief-verslaggever woonde de les bij, maar deed niet mee aan het spel. Wie als scholier uit de jaren zeventig met een tijdmachine in de huidige Liudger-klas terecht zou zijn gekomen, zou verbijsterd hebben gekeken en geluisterd: een filmpje, met geluid, op het schoolbord! En vreemde woorden, als: Instagramaccount, Youtube-filmpje, ‘digitale escaperoom’, e-mailadres. Hoe anders is dit voor leerlingen nu. Haarfijn manoeuvreren zij zich door de opdrachten! Naast de educatieve component maken de leerlingen vooral ook plezier met elkaar. Ook dat is een belangrijk doel van het spel.
Oplossen in 40 minuten
De opdracht is, binnen 40 minuten al puzzelend met behulp van de mobiele telefoon het antwoord te vinden. Dat lukt niemand, maar de docente geeft wat extra tijd. En na ruim 48 minuten klinkt het vanuit de laptop van docente Monique de Graaf: “Wij hebben het antwoord!”
Korte tijd later geldt dit ook voor drie meisjes in de klas en meteen daarna voor twee jongens. De docente heeft ze af en toe een beetje geholpen. “Ik fyn it knap dat se der sa flot útkamen. Want it wie bêst pittich!” aldus docente Monique de Graaf.
Alle coachgroepen
Deze digitale escaperoom werd gemaakt door Studio Maki en wordt de komende weken aangeboden aan alle coachgroepen van CSG Liudger Burgum.
Anne Frank-huis
CSG Liudger te Burgum benut alle digitale mogelijkheden optimaal. Dat blijkt ook uit het volgende initiatief: maandag 7 en woensdag 9 juni krijgt vmbo2 een digitale rondleiding door het Anne Frank huis (in Amsterdam) voor het vak geschiedenis. “Nu schooluitjes beperkt mogelijk zijn, is het mooi en goed dat dergelijke initiatieven toch nog doorgaan. Zo kunnen de leerlingen toch ook leren buiten de muren van de school”, aldus enkele betrokken docenten.