Laagdrempelige burenhulp in Eastermar
NieuwsDe eerste vrijwilliger die de telefoon gaat beheren is Aukje Timmermans. Zij ontvangt van Nico Hoekstra de telefoon en de papieren die erbij horen. Periodiek neemt een vrijwilliger de telefoondienst over. (Ingezonden foto)
Laagdrempelige burenhulp in Eastermar
EASTERMAR – Vanaf 2 februari gaat in Eastermar het Lokaal Loket van start. Dit ‘loket’ is een dienst waarbij dorpsbewoners hulp bieden aan mededorpsbewoners die een hulpvraag hebben. Iedereen uit Eastermar kan hier terecht.
Vanaf 1 januari van dit jaar zijn er veel veranderingen in de zorg van kracht. De overheid trekt zich steeds verder terug en mensen zijn meer op elkaar aangewezen. Het Loket probeert inwoners van Eastermar op een laagdrempelige manier te ontlasten. Het project wordt aangestuurd vanuit Dorpsbelang.
Bijvoorbeeld: Iemand moet voor onderzoek naar het ziekenhuis, maar diegene heeft zelf geen vervoer. De persoon belt het Lokaal Loket en vraagt iemand die hem of haar naar het ziekenhuis wil brengen. Of iemand heeft een klusje in huis. Er moet bijvoorbeeld een lamp worden bevestigd, maar de persoon kan dit zelf niet. Het Lokaal Loket zorgt voor iemand die de verlichting kan aanbrengen.
“Het is niet de bedoeling dat de hulp structureel wordt,” vertelt coördinator Nico Hoekstra. “Mocht dat wel nodig zijn, dan kunnen we misschien overleggen met bijvoorbeeld de huisarts of de thuiszorg. Het is de bedoeling dat het loket heel breedschalig wordt opgezet. Zo zijn er ook plannen om in de toekomst een repaircafé op te zetten, waar mensen terecht kunnen voor kleine reparaties. De 42 vrijwilligers die zich tot nu toe hebben aangemeld, hebben aangegeven wat ze willen doen en op welke tijdstippen ze beschikbaar zijn. Als er iemand belt met een hulpvraag wordt er gekeken of er een vrijwillliger is die de hulpvraag kan vervullen. Er zijn acht vrijwilligers die ieder een week lang de telefoon bemannen. Zij noteren de hulpvragen, waarna ze worden uitgezet.
“Het lijkt een beetje op de burenhulp van vroeger”, zo omschrijft Hoekstra het Loket. Het idee is ontstaan vanuit de Dorpsvisie 2013. De loketwerkgroep stuurde een huis-aan-huis vragenlijst door het dorp om de wensen en behoeften te peilen. Hieruit bleek dat de inwoners een Lokaal Loket wel zagen zitten.
Het Loket is iedere werkdag van 9 tot 12 uur telefonisch te bereiken op telefoonnummer: 06-15626399. Ook via de mail kan men een hulpvraag indienen: loketeastermar@gmail.com. De hulp die wordt geboden is gratis. Alleen de kosten die de vrijwilliger maakt moeten door de vrager worden vergoed.