Afbeelding

Jos Burgers doceert de Wet van Snuf

Nieuws

Jos Burgers weet hoe hij een boodschap moet overbrengen. A met aandacht, B met begrip, C met complimenten en D met het zeggen van dankjewel na kritiek. “Waarom zou je dat niet zeggen als anderen je beter willen maken?”

Commerciële Club De Wâlden bestaat tien jaar

Jos Burgers doceert de Wet van Snuf

EARNEWALD – De lezing donderdag in Buitenplaats It Wiid in Ear­newâld, geeft de indruk van een gemakkelijk college. Beeldend vertelt managementspreker en – auteur Jos Burgers zijn verhaal. Het publiek lacht om de sprekende voorbeelden. Met een grijns op het gezicht verlaat men na afloop de zaal. Velen voelen zich geïnspireerd. De boodschap  is aannemelijk: je doet betere zaken, als je meer gééft.

De avond werd georganiseerd door het vrouwennetwerk ViZ, commerciële club De Wâlden en de gemeente Tytsjerksteradiel.“Door samen te werken kun je ook eens wat grotere sprekers uitnodigen”, zegt Ciska Bosgra, voorzitter van het vrouwennetwerk ViZ.  “De commerciële club heeft het uitnodigen van sprekers niet als gewoonte,” zegt vice-voorzitter Wiebe van der Veen. “Maar ter ere van het tienjarig bestaan maken wij graag een uitzondering.”

Meer geven, meer krijgen

‘De Wet van Snuf’ staat centraal in het nieuwste boek van Jos Burgers en in de presentatie van deze avond. “Ik heb momenteel een hele overzichtelijke huishouding”, zegt de Brabander op het podium. “Ik, mijn vrouw Julia, en onze hond Snuf. Wie denk je dat er altijd blij is? En wie denk je dat de meeste knuffels krijgt?” Na het nodige gegrinnik en relativerende informatie zegt Burgers: “Vandaar mijn Wet van Snuf: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt.”

Hij geeft voorbeelden van manieren waarop bedrijven meer zouden kunnen geven. “Velen denken direct aan korting, maar dat is het laatste wat je moet doen”, vindt Jos Burgers vanwege de prijsdruk die dat veroorzaakt. “Geef iets extra’s in natura of geef aandacht. Ken je klant en geef hem wat hij nodig heeft. Dat kan iets anders zijn dan jezelf zou willen!”

Een waarschuwing is op zijn plaats. “Veel ondernemers hebben de neiging om in hun folders, brochures en websites van alles te beloven. Daarmee lopen ze het risico ongeloofwaardig over te komen of tegen te vallen in de ogen van de klant. Bovendien maken ze het zichzelf daarmee lastig om eens iets extra’s te geven.”

Pak het juiste moment

Geef met een goed gevoel voor timing. Burgers geeft het voorbeeld van een schilder die door een pand loopt om de te verrichten werkzaamheden op te nemen. Ongevraagd wijst hij op een kapot luikje en belooft: ‘Dat repareren we ook wel even’. De klant kijkt verrast, maar bij de oplevering ziet hij het niet eens. “Of erger: in alle hectiek van de oplevering vergeet de schilder het luikje te repareren en de klant ervaart het als een minpuntje.Nee,” zegt Jos Burgers. “Signaleer het luikje als een optie om iets extra’s te doen. Lever het schilderwerk op en zeg: we hebben wat tijd over en repareren dat luikje even.”

Ondernemers beloven vaak veel, maar geven weinig. “Omdat we er niet aan denken”, verklaart Burgers. “Maar ook omdat veel bedrijven hun personeelsleden ontmoedigen te geven aan klanten.”
Opnieuw geeft hij een tot de verbeelding sprekend voorbeeld. “Een managementteam zit bij een groots georganiseerde conferentie en een van hen bestelt een coca-cola. ‘Wij hebben alleen Pepsi’, reageert de ober. Dan bestelt de man liever een ander drankje. Als de ober later de bestelling komt bezorgen staat er toch een coca-cola op het dienblad. De manager kijkt verrast. ‘Ja’, zegt de ober. “Ik ben even naar de shoarmazaak hier op de hoek gelopen’.’’ Jos Burgers wijst zijn publiek op het vervolg. “Wat denkt u dat zijn baas zou zeggen als deze ober wekelijks een flesje Coca-cola bij de buren gaat halen? En wat denkt u, heeft de ober de cola uit eigen zak betaald of mag hij het declareren bij zijn baas?”

Concurrenten kies je zelf

“Hoe komt u aan klanten? Hoe houdt u ze en wat moet u doen om rendement te maken?”Jos Burgers beantwoord zelf zijn vragen: “Zorg ervoor dat je schaars bent en aantrekkelijk.”
Schaars zijn, doe je door er goed over na te denken wat voor speciaals jij levert aan je klanten. “Oftewel: door te besluiten welke klanten jij in de nabije toekomst liever niet meer hebt”, grapt Jos Burgers met een serieuze ondertoon.
Hij daagt zijn publiek uit een strategie te kiezen. “Alleen als je kiest kun je succesvol zijn. Als je duidelijk aangeeft voor welke klanten jij waardevol bent, geeft dat vertrouwen en de mensen die jou waardevol vinden, komen naar je toe.”

Als voorbeeld wijst hij op de supermarktketens Albert Heijn en Lidl. De een duur, de ander goedkoop. De een is gespecialiseerd in ‘gemak’, de ander in ‘eenvoud’. “Beiden lopen goed, omdat ze duidelijk zijn in hun keus. Beiden hebben daardoor ook geen last van concurrentie. De concurrenten richten zich op een breed publiek. Ze zijn voor niemand speciaal waardevol.”

Geven zorgt voor fans

Aantrekkelijk zijn ondernemers die in drie woorden kunnen vertellen wat hun waarde is, raadt Jos Burgers aan. “Dan snappen de mensen het, onthouden het en vertellen het door.” Schilder Zonder Muziek, Timmerman Gespecialiseerd in Dakkapellen, Coaching in Drie Sessies.

“Probeer één fan per dag te maken”, raadt Jos Burgers aan. “Moet je eens kijken hoeveel fans je aan het eind van het jaar hebt. Reken eens uit hoeveel fans je krijgt als het hele team hieraan meedoet.”

Eén fan per dag is waarschijnlijk ook het onderwerp van het eerstvolgende boek dat Jos Burgers gaat schrijven. Het geven van podiumpresentaties is zijn beroep. Omdat hij net zo gemakkelijk schrijft als praat, produceert hij ook gemakkelijk leesbare boeken. “De royalty’s gaan naar Hulphond Nederland.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Feestelijke uitreiking lintjes aan Gooitzen van der Schaaf (links) en Mohammed Yettefti (rechts). Met in het midden burgemeester Jeroen Gebben.
Feestelijke uitreiking lintjes in Tytsjerksteradiel Algemeen 11 uur geleden
Lintjesregen Smallingerland.
Zeven nieuwe leden in de Orde van Oranje Nassau in Smallingerland Algemeen 12 uur geleden
Vier personen in Dantumadiel benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.
Vier personen in Dantumadiel benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau Algemeen 13 uur geleden
Lintjesregen gemeente Noardeast Fryslân.
Koninklijke Onderscheidingen 2024 Noardeast-Fryslân Algemeen 13 uur geleden
De ingang van het vrij recentelijk geheel vernieuwde azc in Burgum.
"Verkennend onderzoek" naar veiligheid kinderen in asielopvang Algemeen 14 uur geleden
Tapuit.
Vogels van het Drents-Friese Wold Algemeen 15 uur geleden
Wethouder Maria le Roy toont de blusinstallatie op één van de beide nieuwe afvalwagens van Smallingerland.
Twee gloednieuwe afvalwagens voor Smallingerland Algemeen 15 uur geleden
Damesafdeling VV Buitenpost breidt uit met tweede elftal
Damesafdeling VV Buitenpost breidt uit met tweede elftal Algemeen 17 uur geleden
Orthodoxe diensten in de Âlde Wite te Buitenpost. Foto ter illustratie.
Orthodoxe diensten in de Âlde Wite te Buitenpost Algemeen 18 uur geleden
Een boek over ‘De avonturen van Lytse Jopie’ in Grou.
Een boek over 'De avonturen van Lytse Jopie' in Grou Algemeen 25 apr, 18:00
Repetitie Lotte Veltman
Een bijzondere theaterproductie voor cultuur- én natuurliefhebbers in Buitenpost: AREND Algemeen 25 apr, 16:35
Muziektherapie Nij Smellinghe
Met die ene noot een verschil maken voor het leven. Algemeen 25 apr, 15:23
Foaroan winnares Nynke Duiff-Veenstra, har soan Willem, presintator en foarlêzer Miranda Werkman en links-achter Gerrit Hiemstra.
Nynke Duijff-Veenstra út Damwâld winner Grut Frysk Diktee Algemeen 25 apr, 15:07