College Smallingerland: “Uithuilen en opnieuw beginnen”
AlgemeenB. en w. van Smallingerland zijn teleurgesteld over het schrappen van de optie van een nieuwe vaarweg door de Hegewarren naar Drachten. Maar wethouder Maria le Roy geeft de moed nog niet op. “Uithuilen en opnieuw beginnen”, is haar conclusie. Ze ziet nog een mogelijkheid, omdat de Friese Staten woensdag 21 september 2022 (met een nipte meerderheid) een motie aannamen over een ‘integrale toekomstvisie Havennetwerk Fryslân’.
Die motie kwam van de fracties van ChristenUnie en VVD. Er staat in dat er momenteel een ‘integrale toekomstvisie’ op het Friese havennetwerk ontbreekt. Die achten de indieners en voorstemmers wel nodig, om het vervoer over water te kunnen bevorderen, en zo het vervoer op de Friese wegen te kunnen ontlasten.
21 voor, 19 tegen
Die motie kreeg de steun van 21 statenleden, 19 stemden tegen en één (VVD-er Sipke Hoekstra, tevens wethouder in Smallingerland) onthield zich van stemming. (Twee van de 43 statenleden waren afwezig). “Het aannemen van deze motie biedt nog mogelijkheden voor een vaarweg klasse V naar Drachten”, hoopt wethouder Le Roy.
Ze merkt op dat in Drachten de grootste binnenhaven van Noord-Nederland bijdraagt aan de Friese economie in z’n geheel. Ze vindt dat dit onvoldoende beseft wordt door de Friese Staten. “Daar wordt het belang van Leeuwarden als Friese hoofdstad voorop gesteld. Maar plaatsen als Drachten en Heerenveen dragen ook bij aan de Friese economie, mede door de havens die er zijn.”
“Haven aanpassen voor Va-schepen”
De gemeente Smallingerland dient volgens b. en w. in elk geval door te gaan met het geschikt maken van (delen van) de haven van Drachten voor klasse Va-schepen, ook nu de nieuwe vaarweg door de Hegewarren geschrapt is. De klasse Va-schepen variëren in lengte van 110 tot 135 meter, hebben een maximum breedte van 11,4 meter en een (geladen) diepgang van 3,5 tot vier meter. Het laadvermogen varieert van 2051 tot 3300 meter (’Groot Rijnschip’) tot 3301-4000 ton (’Verlengd Groot Rijnschip’).
Zowel het Van Storkenborghkanaal als het Prinses Margrietkanaal, samen het Hoofdkanaal Lemmer-Delfzijl, zijn, c.q. worden door Rijkswaterstaat geschikt gemaakt voor de klasse Va-schepen. “Maar als je de zijkanalen, zoals naar Sneek, Heerenveen en Drachten, niet aanpast, dan dreigen de Friese binnenhavens achterop te raken ten opzichte van elders in Nederland”, vreest het college van Smallingerland.
Jarenlange inzet
De gemeente is daarom mede-organisator van een symposium, dinsdagmiddag 4 oktober in de Harmonie in Leeuwarden, over de betekenis en toekomst van de vrachtvaart in Friesland en Noord-Nederland. “We geven de moed nog niet op”, zegt wethouder Le Roy, die zich al jaren inzet voor verbetering van de vaarwegen en -havens, ook als wethouder van Harlingen en dáárvoor als politica in Zeeland. “Wij willen van de haven van Drachten de ‘groenste’ binnenhaven van Nederland maken!”