Een boerderij vol blije bestuurders: start Centrale As
NieuwsLeerlingen van De Bron mogen de openingshandeling verrichten. Gedeputeerde Poepjes geeft het startsein om ‘te rijden over de weg van de toekomst’. Na afloop staan ze stil bij een afbeelding van de weg. (Foto: Klaas Rozema)
Een boerderij vol blije bestuurders: start Centrale As
DAMWALD – De aanleg van de daadwerkelijke vierstrooks Centrale As gaat van start. Reden voor een feestje voor vele politici, directeuren, managers en andere betrokkenen bij de veelbesproken weg.
Door Marije Blacquière
Het is bomvol in de grote, oude, leegstaande boerderij aan de Doniaweg in Damwâld. Aangenaam warm is het er ook, dankzij de terrasverwarmers die her en der zijn neergezet. Ruim honderd aanwezigen – bestuurders, vormgevers van de weg vanuit provincie Fryslân, directeuren en managers van hoofdaannemers Heijmans en Max Bögl, maar ook omwonenden en bestuursleden van dorpsbelangen -?eten er dampende koppen soep en dikke sandwiches, terwijl het spreekgestoelte wordt beschenen door een sfeervol paars licht.
Daar neemt projectmanager Sijtse Hilarides plaats, om trots te spreken over de hindernissen die zijn overwonnen om te komen tot de aanleg van de weg. Niet alleen op verkeer- en natuurgebied, benadrukt hij. “De aanleg sluit ook een periode af van discussie, maatschappelijk debat en dialoog.” Hij wijst op de werkgelegenheid die de Centrale As bewerkstelligt: “Niet verkeerd in deze tijd, en zeker niet in dit gebied.” Ook gedeputeerde Sietske Poepjes looft het project om de werkgelegenheid die het biedt. “Oannimmer Heijmans besteedt in hiel soad wurk út by ûnderoannimmers út de regio.” Zij krijgt het woord van gespreksleider Ben Boersma, die vervolgens ook wel iets wil weten van wethouder Roelof Bos (Dantumadiel), ProRail-regiodirecteur Jan Mulder en gedeputeerde Johannes Kramer. Allemaal zijn ze verheugd dat er nu gebouwd gaat worden aan de “echte dyk, yn de belibbing fan de minsken”. Want natuurlijk wordt er al een tijd gebouwd: aan ’infrastructurele kunstwerken’ als rotondes en klaverbladen die bestaande wegen met de Centrale As moeten verbinden, en aan bijbehorend asfalt als rondwegen. “No’t der wurke wurdt oan de fjouwerstrooks dyk sels, kinne minsken sjen dat dit net allinnich mar in idee is op in kaart yn it Provinsjehûs”, zegt Poepjes. “Der wurdt no echt bouwd.” De bestuurders zijn allen opgetogen. Kramer spreekt van “in plus op it gebiet” en benadrukt dat de Centrale As veel meer inhoudt dan ’alleen’ een weg: “Der wurde bygelyks ek menpaden oanlein, en ’fly-overs’, heger lizzende diken dy’t derfoar soargje dat de bisten harren gong geane kinne.” Roelof Bos benadrukt dat “de belangen voor de regio enorm groot” zijn. “We geven natuur en ecologie een stukje ruimte. We hebben lang moeten wachten op deze weg! Die is belangrijk voor ondernemers, want een goede ontsluiting zorgt ervoor dat mensen hier blijven werken en snel het gebied in en uit kunnen.”
Leerlingen van christelijke basisschool De Bron uit Damwâld mogen de openingshandeling verrichten: ze rijden op fietsen, skelters en stepjes symbolisch over de “weg van de toekomst” en passeren zo drie belangrijke aspecten van de nieuwe weg: de onderdoorgangbijde Doniawei, de fly-over bij De Falom en de spooronderdoorgang bij Feanwâlden. Eén van die kinderen is Albertine van Seggeren (9). Ze heeft een dubbel gevoel bij de weg: “Ik vind het wel goed, maar ik vind het ook zonde van de natuur. En je bent sneller thuis, maar zo’n weg geeft ook wel veel vervuiling.” De weg komt vlak bij haar huis langs, vertelt ze. “Dat vind ik wel cool, op zich. Alleen de afrit naar ons huis is niet zo heel vlakbij, zegt mijn moeder.” Haar juf vraagt of ze meegaat, de boerderij in. Want daar wordt het feestje nog even voortgezet.