
PvdA Noardeast-Fryslân zet stap naar Pro-afdeling
AlgemeenDe leden van PvdA Noardeast-Fryslân hebben woensdagavond 24 juni de bestuurscrisis binnen de afdeling achter zich gelaten. Dat concludeert het bestuur van PvdA-gewest Fryslân. Tijdens de ledenvergadering van woensdag is besloten de weg naar Pro in te slaan (om zo een afdeling te vormen van Progressief Nederland, de nieuwe fusiepartij van PvdA en GroenLinks).
Voormalig Kamerlid Lutz Jacobi uit Wergea en voormalig statenlid Harm de Kroon uit Stiens zijn bereid om bij te dragen aan het samenstellen een nieuw bestuur. Ook willen ze bestuursleden begeleiden bij het herstel van de onderlinge verhoudingen binnen de afdeling.
Oktober weer ledenvergadering
Een aantal kandidaat-bestuursleden heeft aangegeven hieraan in principe te willen meewerken. De definitieve personen, hun functies en de taakverdeling met de fractie worden in oktober aan de leden voorgelegd.
Dit besluit is het resultaat van een ‘grondig onderzoek’, meldt PvdA-gewest Fryslân. Dat onderzoek is verricht door een commissie, in opdracht van datzelfde PvdA-gewest Fryslân, naar de situatie binnen de afdeling. Aanleiding was het vertrek van het voltallige bestuur in februari, na een lange periode van oplopende spanningen tussen fractie en bestuur. Dit was dus kort voor de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart.
Rapport van commissie
De commissie bestond uit Eline de Koning, Britt van der Weerd, Sicko Heldoorn (eerste helft) en Harm de Kroon (tweede helft). Woensdagavond presenteerde de commissie haar uitvoerige rapport aan de ledenvergadering.
Voorzitter Roelof Veldhuis van Gewest Fryslân sprak aan het eind van de ledenvergadering zijn waardering uit voor het rapport en de reactie(s) daarop. “Ik ben blij met het besluit van de leden om op deze manier de weg naar Pro Noardeast-Fryslân in te slaan”, aldus Veldhuis.



















