
Zonovergoten Stertil Survivalrun met koninklijk tintje
AlgemeenKootstertille stond zondag 8 maart volledig in het teken van sport, saamhorigheid en een bijzondere koninklijke ceremonie tijdens de 23e editie van de Stertil Survivalrun. Onder een stralende voorjaarszon verschenen bijna 1500 deelnemers aan de start voor een uitdagend parcours van 5,8 of 11 kilometer, met onderweg een groot aantal afwisselende hindernissen. Voor alle deelnemers gold hetzelfde doel: de finish bereiken met het felbegeerde rode bandje.
Om half tien gaf Harm Noor het startschot voor de eerste deelnemers. Noor was van 2002 tot en met 2024 de vaste stem van het evenement en zorgde jarenlang voor sfeer en aanmoediging bij de finish. Vele deelnemers werden door hem door de laatste hindernis heen gepraat. Tijdens deze editie werd hij door de organisatie in het zonnetje gezet voor zijn jarenlange inzet. Als blijk van waardering ontving hij de gouden microfoon en een oorkonde.
Rond het middaguur kreeg het evenement een bijzonder en feestelijk moment. Burgemeester Jouke Douwe de Vries van de gemeente Achtkarspelen kwam naar Kootstertille voor een speciale gelegenheid. Tijdens de officiële opening van de survivalrun verraste hij de broers Harrie en Theo Posthumus met een Koninklijke onderscheiding.
De broers zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor hun jarenlange inzet voor de survivalsport in Kootstertille en ver daarbuiten. Al 23 edities zetten zij zich onvermoeibaar in voor het evenement. Wat ooit begon met trainen achter in de tuin groeide uit tot een van de grootste survivalruns van Nederland. Daarnaast bouwden zij met Stichting Survival Kootstertille aan een sterke en hechte vereniging waar iedereen welkom is om kennis te maken met de sport. Familieleden, vrienden en bekenden waren aanwezig om het feestelijke moment samen met de broers te vieren.
De 23e editie van de Stertil Survivalrun gaat daarmee de boeken in als een zonovergoten dag vol sportieve prestaties, enthousiaste vrijwilligers en een bijzonder koninklijk tintje. Met fanatieke deelnemers en veel publiek langs het parcours werd het opnieuw een groot succes. De organisatie hoopt iedereen volgend jaar opnieuw te mogen verwelkomen in Kootstertille.



















