Succesvol posten op Facebook
SpecialsSuccesvol posten op Facebook
Terug van weggeweest op deze plek in de krant. Mijn column met praktische tips voor ondernemers om lokaal online succes te boeken. Ik ga in op het berichten plaatsen ofwel posten op Facebook en hoe je hier eenvoudig zelf succes mee kan boeken. Een onderzoek (*) van de Rijksuniversiteit Groningen wees uit dat er 5 factoren zijn voor het succes van een post: Inhoud, levendigheid, positie, toon van de eerste reacties en interactie. Voor een klant van mij vroeg ik onlangs op Facebook naar de mening van een aantal schetsen voor het nieuwe logo. Het bericht kreeg ruim 90 reacties en werd gezien door meer dan 4000 mensen.
De 5 factoren uitgelicht:
1. Inhoud: Wat te posten? Is deze informatie wel echt interessant voor mijn doelgroep? En is dit filmpje wel echt grappig?
2. Levendigheid: Mate waarin een post de zintuigen prikkelt: mensen zagen in mijn geval 4 logo’s en zijn snel geneigd om te antwoorden welke zij het mooist vinden. Zorg dus voor een foto of filmpje.
3. Positie: De plek op de pagina waar de post staat. Zodra er meerdere posts na elkaar gedaan worden verliezen de onderste snel aan opvalwaarde. Niet te veel op 1 dag posten dus.
4. Toon van de eerste reacties: Als er meteen positief en intensief gereageerd wordt is de kans op meer reacties en dus likes en views groter.
5. Interactie: Allerbelangrijkste factor: posts met een hoge mate van interactiviteit (zoals vragen, polls of prijsvragen) ontvangen meer reacties dan posts met een lage mate van interactiviteit (zoals posts met links). Kortom: Betrek uw fans, het is tenslotte een vorm van Sociale Media.
(*)Referentie: Vries, de L., Genseler, S. & Leeflang, P.S.H. (2012). Popularity of Brand Posts on Brand Fan Pages: An Investigation of the Effects of Social Media Marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 83-91.