Meet het succes van uw website met Google Analytics
SpecialsMeet het succes van uw website met Google Analytics
Tips om als regionaal bedrijf zichtbaar te zijn op internet, door Tymen Boon, (online) Marketing Manager bij Actief Media.
In mijn vorige column heb ik Adwords besproken. Deze keer een andere handige tool van Google: Analytics. Met het gratis Google Analytics kunt u de statistische gegevens van uw website bijhouden. De tool biedt inzicht in het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen en wat ze doen op de site. Om gebruik te maken van Google Analytics volgt u de instructies op analytics.google.nl.
Google Analytics biedt echter nog veel meer mogelijkheden om het effect van uw website meetbaar te maken.
Een aantal tips op een rijtje:
• Stel doelen in: door doelen in te stellen wordt uw website nog beter meetbaar.
Voorbeelden van doelen zijn een ingevuld contactformulier, een verkoop of een offerte,
maar ook het aantal pagina’s dat mensen bezocht hebben, een Facebook like of
hoeveel tijd bezoekers op uw site hebben doorgebracht. Aan elk doel kan een waarde
worden gehangen, zodat beter inzichtelijk wordt hoe effectief uw site is.
• Vergelijk data: alle data die Analytics genereert is te vergelijken met eerdere data. Zo
kunt u zien hoe uw site presteert ten opzichte van vorige week, maand of jaar. Op deze
manier krijgt u eveneens ‘overall trends’ in beeld, zoals een toenemend aantal bezoekers
en populaire pagina’s.
• Automatische rapporten: Analytics biedt de mogelijkheid om wekelijks of maandelijks
een rapport te ontvangen van de prestaties van uw website. Door deze optie in te
stellen krijgt u voortaan op de door u geplande momenten de gewenste informatie
per mail toegezonden.
• Koppel uw Google Analytics-account aan uw andere Google-producten: Adwords,
Maps, Webmastertools en Google+, zodat u het resultaat van uw campagnes kunt
meten.
Succes!
Wilt u eens uitgebreider gaan zitten voor de zichtbaarheid van uw bedrijf op internet?
Neem contact op:
Tymen Boon
06-11457445