Code Rood! voor politieke partijen
PolitiekMet ronkende verkiezingsbeloften proberen de politieke partijen de (zwevende) kiezers over de streep te trekken vooral op hen te stemmen. Moderne media, zoals Facebook en Twitter, worden gebruikt om hun retoriek uit te spuwen. Manipulatie wordt niet geschuwd. Denk aan de gefotoshopte foto waarop D66-leider Alexander Pechtold te zien is tussen demonstrerende moslims. Facebook wil nu dit nepnieuws aanpakken.
Verkiezingscolumn Weekblad ActiefGeur van protest
De ontevreden burger verzet zich tegen de gevestigde politieke orde en met de Brexit lijkt de geest uit de fles. De Europese Unie en ‘de elite’ zijn de zondebokken. Zal het volksoproer zich tegen hen keren?
De geur van protest hangt overal. Bij Boekhandel Bergum aan de Schoolstraat valt de tekst Code Rood! op. Eigenaar Franke Atsma wil een statement maken. “We zetten hiermee mensen aan het denken. Ze zijn zelf verantwoordelijk en niet de politici. Economische groei is achterhaald, het gaat om het behoud van de aarde.”
Een 'halve' AOW?
Welke waarde hebben verkiezingsbeloften eigenlijk? 50Plus wil dat we weer met pensioen gaan als we 65 jaar worden, maar partijleider Henk Krol vergat te zeggen dat de arme oudjes dan nog maar ongeveer een 'halve' AOW krijgen. Andere politici beweren dat het door Nederland geleende geld aan de nooddruftige Grieken ooit terug zal worden betaald. Zelfs de grootste optimist weet dat dit nooit gaat gebeuren. De halve Griekse economie drijft inmiddels op geleende Nederlandse euro’s.
Duizend euro in rook opgegaan
De mooiste verbroken verkiezingsbelofte was van onze premier Mark Rutte. Hij maakte de hardwerkende Nederlanders blij met duizend euro, maar die hadden zich te vroeg rijk gerekend. Belofte maakt schuld en ik verwacht dan ook een bijschrijving van duizend euro op mijn bankrekening, als het volgende kabinet Rutte de barricaden beklimt.
Nog zeven zenuwslopende dagen en dan mag u naar de stembus. Voor de politieke partijen is het Code Rood! Bent u nog steeds zwevend? Raadpleeg dan de Stemwijzer.
Jelle Jeensma, redacteur Weekblad Actief