Stilte in Tresoar, enorme drukte in 't Fries Museum
CultuurLEEUWARDEN - Fria, een vereniging van beeldende kunstenaars in Fryslân, heeft in Tresoar aan de Boterhoek 1 in Leeuwarden een expositie ingericht met de titel: 'Besiele troch Alma-Tadema/Verleid door Alma-Tadema'.
'Troch Alma-Tadema besiele/Verleid door Alma-Tadema'De 24 deelnemende kunstenaars hebben zich laten inspireren door werk van Sir Lawrence Alma-Tadema, dat momenteel te zien is in het Fries Museum in Leeuwarden ('Klassieke verleiding'). Opvallend: in Tresoar heerst rust en stilte, in het Fries Museum is het dringen rond. Daar komen dagelijks meer dan duizend mensen op af.
Wie de expositieruimte van Tresoar binnenstapt, loopt recht op een groot doek af van Rein de Vries, 'Smartlap 2000': een naakte man en vrouw op de voorgrond, stalen constructies op de achtergrond. Daaronder een tekst met de zinsnede: 'Ach moeder laat ons liefhebben in de natuur, leer ons samenleven met onze buur'.
Hennie Broers toont zeven sieraden, van messing en zilver, op een foto van een schilderij van Alma-Tadema. Dat versterkt de 'klassieke' uitstraling.
Eveline van der Pas maakte drie ronde textielwerken: 'Roas, Wetter, Lauwerkrânse'.
Jan Pranger maakte van acaciawortel een 'schaalobject' en een 'Toscaans bos', waar de perfectie vanaf straalt.
Het 'doorkijkje' van Gwendolyn van Essen heet 'Dolce Vita'. Irma Reimert maakte een dubbelportret: 'Lady in red'./'Vrouw in het licht'. Van Giem Kwee is 'Eva in 2016': een levensgrote pop van modern afval: veel plastic, maar ook cd's.
'Gouden verleden' van Ellen Cohen suggereert een verstild landschap, van afvalhout en een beetje bladgoud.
Hennie Dijk-Stel toont drie werken: 'Rozenblaadjes van Heliogabalus', 'Tankstation - zonnebloemen' en 'Tankstations - Pioenen', duidelijk geïnspireerd door werk van Alma-Tadema.
Saskia Wagenvoort maakte vier forse foto's, ook verwijzend naar werk van Alma-Tadema: 'girl with pearls', 'girl with fresh flowers', 'girl with fresh and dried' en 'girl with blue butterfly'.
'Bloemportret I' (zwart-wit) en 'Bloemportret II' (kleur) van Joke Stapensea is veel minder uitbundiig, zelfs somber.
De titel van de expositie 'Besiele troch Alma-Tadema/Verleid door Alma-Tadema' is ook de titel van het werk van Janny Bruinsma: zestien kleine portretjes: één uitsnede uit een schilderij van Alma-Tadema, de vijftien andere vervagen geleidelijk, met de ogen als 'residu'.
Corina Blom maakte 'Vergezicht 1 en 2', met doorzichtig papier en bladgoud. Han Reeder toont 96 rozen op kleine vierkante vlakjes. Van hem hangt er ook: 'In memoriam Alma-Tadema' (rozen en verwelkte rozen) en 'Sic transit gloria' ('zo vergaat de heerlijkheid'): een kapotte, glazen vaas met een verwelkte roos.
Oesje Zegel maakte een 'bloemtafel', Gwendolyn van Essen 'Et in arcadia ego' (vrouwelijk naakt). Abstract is 'Kopstuk' van Wim Reimert. Die toont ook 'Zicht op zee', met opvallende, groene zuilen.
Doet Boersma toont twee portretten met zee (of meer) op de achtergrond. Wia Bouma maakte een klein schilderijtje met een klassiek aandoende lijst, Connie Harkema toont 'Droomgenot' (met vrij veel bladgoud). Van Logister zijn enkele grote portretfoto's opgehangen.
Gerhild van Rooij brengt 'Lichtklank' (foto van pianospeelsters), Karin van Berne maakte een hoofdje van keramiek: 'Besiele'.