Havennetwerk Fryslân wil duurzame toekomst
AlgemeenOp initiatief van onder andere directeur Robert Bakker van Noppert Beton is dinsdag 4 oktober 2022 in schouwburg De Harmonie in Leeuwarden Havennetwerk Fryslân opgericht. Er hebben zich 35 bedrijven, organisaties en gemeenten aan verbonden. Hun streven: meer vervoer van de weg naar het water zien te krijgen én verduurzaming van de vrachtvaart.
Zo streeft de gemeente Smallingerland, één van de vier deelnemende gemeenten, naar de meest ‘groene’, dus duurzame, binnenhaven van Nederland, in Drachten. Directeur Arjen Mintjes van de Maritieme Academie Harlingen, “de grootste scheepvaartopleiding in Europa”, ziet hier wel kansen voor. Maar de individuele vrachtschippers kunnen met de verduurzaming wel wat hulp gebruiken, zegt hij. “Provincie Fryslân, help die schippers! Want alleen redden ze het niet”, aldus Mintjes,
Vier gemeenten
Hij was dinsdagmiddag 4 oktober één van de sprekers tijdens het startsymposium van Havennetwerk Fryslân. De gemeenten die er in deelnemen zijn, naast Smallingerland: Heerenveen, Harlingen en De Fryske Marren (vanwege de haven van Lemmer). Opvallend ‘afwezig’ op de lijst van deelnemers zijn de havens, c.q. de gemeenten Leeuwarden, Sneek (Súdwest-Fryslân), Franeker (Waadhoeke), Burgum (Tytsjerksteradiel) en Kootstertille (Achtkarspelen).
“Geen contributieclub”
Ook de provincie Fryslân, Rijkswaterstaat en Wetterskip Fryslân, de drie belangrijkste waterwegbeheerders voor de vrachtvaart, ontbreken (nog) op de deelnemerslijst. Initiatiefnemer Robert Bakker van Noppert Beton laat de moed echter niet zakken. “We moeten samen verder. We moeten niet blijven steken in een contributieclub, maar aan de slag met de uitvoering van de samenwerking.”
Lobbywerk
Eén van de activiteiten wordt wellicht het lobbyën bij onder andere de vaarwaterbeheerders, en zowel bij de regionale en landelijke overheden als bij de Europese Unie. “Maar we moeten onszelf daarom ook spoedig omvormen tot een stichting”, aldus Robert Bakker. Hij riep in de bijeenkomst in de Harmonie de aanwezigen op, zich kandidaat te stellen voor het toekomstige stichtingsbestuur.
Bakker beklemtoonde dat ‘groei’ van de Friese of Nederlandse economie geen doelstelling hoeft te zijn. “Het gaat om verduurzaming: minder vervoer over de weg en meer vervoer over water. Want nu al leidt vervoer over water tot 8,5 maal minder uitstoot van CO2 per ton vracht per kilometer.”