“Leerlingen CSG Liudger Burgum hebben zelf het stuur in handen”
AlgemeenDe leerlingen van de eerste klassen van CSG Liudger Burgum beginnen ’s ochtends om negen uur en gaan normaal gesproken allemaal dagelijks om kwart over drie ’s middags weer naar huis. “Dan kunnen ze samen naar school en naar huis fietsen”, zegt locatiedirecteur Emiek van Campen.
Dat is één van de voordelen van dit nieuwe rooster, dat bovendien veel meer is dan alleen een nieuw rooster, zegt locatiedirecteur Emiek van Campen: “Het is een nieuwe werkwijze die gericht is op zelfstandig leren werken, maar ook op meer en beter leren samenwerken, presenteren en problemen oplossen.”
Het motto van deze aanpak: “leerlingen hebben zelf het stuur in handen”. De werkwijze past ook bij andere initiatieven die gaande zijn, zoals Modus: de samenwerking met de christelijke basisschool De Arke in Burgum, met het oog op de doorgaande leerlijn tussen basisschool en voortgezet onderwijs.
Coaching
Vier van de vijf ochtenden beginnen met coaching, van negen uur tot kwart voor tien. De docenten begeleiden de leerlingen, zowel klassikaal als individueel. Na de dagopening wordt gevraagd hoe het met iedereen in de klas gaat, wordt de voortgang besproken en krijgen leren leren en leren plannen extra aandacht. “Tieners hebben moeite met plannen. Op deze manier houden we daar rekening mee”, verklaart Emiek van Campen. “Binnen het toekomstgerichte onderwijs is ook meer aandacht voor ICT-vaardigheden.”
Samenhang zien en ervaren belangrijk
Een ander verschil met de ‘oude’ manier is dat er minder wordt getoetst en meer samenhang wordt gezocht tussen de verschillende schoolvakken. Dit betekent dat de vakdocenten hun werkwijzen meer en beter op elkaar moeten afstemmen. Op het CSG Liudger Burgum wordt dan ook gewerkt met leerdoelen. “Tieners zien graag het nut in van een vak. Door die samenhang te laten zien en ervaren, denken we ook de motivatie bij de leerlingen te versterken”, verwacht Van Campen.
Op vrijdagmiddag is er tijd voor talentontwikkeling, zowel binnen als buiten de school. Dan gaat het om het aansluiten bij de talenten en interesses van de leerlingen: “van theater tot natuureducatie, het kan allemaal”, stelt Van Campen.
Inbreng vakdocenten
Docent Nederlands Ronald Post is één van die vakdocenten die samenwerking met collega’s organiseert, met name wat betreft de vakken kunst, cultuur, sport en techniek (kcst). “Het vak Nederlands heb je ook nodig bij bijvoorbeeld geschiedenis. Door samen projecten te doen, krijgen de leerlingen meer inzicht en ervaring in de samenhang van vakken. En ze doen meer ervaring op in samenwerken, presenteren en problemen oplossen. Belangrijke vaardigheden voor de toekomst!