NKC: “Eén-derde Nederlandse campers is te zwaar”
AlgemeenVan de achthonderd campers die zijn gewogen tijdens de weegcampagne van de Nederlandse camperclub NKC, bleek één-derde te zwaar beladen te zijn. “We blijven hameren op het belang van een veilig campergewicht”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk.
Om camperaars bewust te maken van de risico’s van het te zwaar beladen van de camper, voerde de NKC in voorjaar en begin van de zomer van 2021 de campagne ‘Weet wat je weegt’. De campagne bestaat uit landelijke weegmomenten en een pagina op de NKC-website met informatie over de gewichten van de camper.
Wegen op zes plekken
Tijdens de zes weegmomenten waren camperaars verspreid door het land welkom om kosteloos hun camper te wegen. Daar werd gretig gebruik van gemaakt, met een opkomst van meer dan honderd campers per locatie.
Verkeersveiligheid
Overgewicht van een camper kan de rijstabiliteit beïnvloeden en het remvermogen verslechteren. Dat kan nadelig uitpakken voor de verkeersveiligheid. Bovendien is overbeladen rijden strafbaar.
De NKC wil met haar campagne de bewustwording rond dit aspect van de verkeersveiligheid vergroten. “Camperen is ontzettend populair. Er zijn nog nooit zo veel nieuwe camperaars bij gekomen in zo’n korte tijd. Het aantal campers in Nederland is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Lang niet iedereen verdiept zich in het gewicht van de camper. Het is belangrijk om aandacht te blijven vragen voor dit aspect van de verkeersveiligheid”, zegt Stolwerk.
Veel camperaars verrast
De weegresultaten onderstrepen het belang. Eén-derde van de campers was dus te zwaar. “Veel camperaars waren verrast. Ze verwachtten niet dat hun camper overbeladen zou zijn.” Van de campers met overgewicht was 44 procent maximaal 100 kilogram te zwaar. De rest was meer dan 100 kilogram te zwaar, waarvan 28 procent zelfs meer dan 200 kilogram.
“Klaar voor vertrek”
Van de te zware campers was 73 procent klaar om op vakantie te gaan, dus zij hadden de volledige vakantie-uitrusting bij zich. 26 procent gaf aan nog een paar bagagestukken te moeten inladen, zoals extra personen en fietsen. De overige negen procent moest alles nog inpakken voor een vakantie.
Vooral integraalcampers te zwaar
Het soort camper lijkt ook samen te hangen met overgewicht. Van de integraalcampers was 46 procent te zwaar beladen, terwijl dat van de buscampers 16 procent was.
Elke camper heeft een toegestane maximummassa, die op het kentekenbewijs staat. Dit is het maximale dat de camper mag wegen, inclusief de belading en passagiers. Alles dat de camper meer weegt dan de toegestane maximummassa, is overgewicht. In Nederland mag je met een B-rijbewijs een voertuig besturen met een maximaal toegestane massa van hooguit 3.500 kilogram.
‘Afval’-tips
De camperaars met overgewicht gingen met ‘afvaltips’ naar huis. Zo kregen ze onder het andere het advies om eens kritisch te kijken naar wat er allemaal mee gaat op reis. “Haal de camper eens helemaal leeg en vraag je bij alles af: kan ik ook zonder op vakantie?”
“Opwaarderen”
Wanneer afvallen niet gaat, of te weinig oplevert, kun je ook bij de RDW het gewicht van de camper laten opwaarderen naar een hogere toegestane maximummassa, mits de technische maximummassa dat toelaat. Je moet dan ook het rijbewijs C of C1 halen. Anders mag je de opgewaardeerde camper alsnog niet besturen.
Van de gewogen campers had zeven procent een maximaal toegestane massa boven de 3.500 kilogram, waarvoor dus een groot rijbewijs is vereist. Echter, ook van deze groep was 23 procent nog te zwaar beladen.
In de camperbedrijvengids van de NKC staan weegstations verspreid door het land waar campers terecht kunnen. www.campercontact.com/nl/bedrijven
“NKC grootste in Europa”
De NKC is met ruim 60.000 leden Europa’s grootste camperclub. Als consumentenplatform behartigt de NKC de belangen van Nederlandse camperaars. De NKC heeft eigen verzekeringen, de app Campercontact, organiseert groepsreizen en is uitgever van onder andere het magazine Kampeerauto.