Trynergie start lokale campagne ‘Zet ‘m op 60!’
AlgemeenLokale energiecoöperatie in actie om huishoudens simpel energie en geld te laten besparen
Binnenkort krijgen inwoners van de Trynwâlden en Hurdegaryp een flyer in de bus, met de vraag aan jou om je cv-ketel op 60 graden te zetten. De meeste cv-ketels staan standaard veel te heet ingesteld.
Door de temperatuur van het verwarmingswater naar 60 graden terug te brengen, werkt je ketel efficiënter. Zo bespaar je veel gas en daarmee energie en geld. Dat kan oplopen tot wel 60 euro per jaar. Trynergie is een van de 60 energiecoöperaties die vandaag starten met deze landelijke actie. Huishoudens die hun ketel lager zetten kunnen ook nog duurzame prijzen winnen.
Energiecoöperatie: lokale duurzame energie zonder winstoogmerk
Trynergie is een van de ruim 200 energiecoöperaties in Nederland. Deze lokale initiatieven wekken duurzame energie op zonder winstoogmerk. Bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken van plaatselijke bedrijven. Door naast energie op te wekken ook in te zetten op energiebesparing werkt Trynergie aan een duurzaam klimaat. Door mee te doen aan deze actie lever je daar een mooie bijdrage aan.
Cv-ketel op 60 graden: efficiënter gebruik, effectieve besparing
Een cv-ketel staat vanuit de fabriek standaard afgesteld op 85 graden, veel heter dan voor de meeste huizen nodig is. Met een simpele handeling is de temperatuur van het verwarmingswater (dus niet het warme douche- of kraanwater!) makkelijk naar 60 graden te brengen. Op www.zetmop60.nl/trynergie gratis korte en simpele instructiefilmpjes voor alle gangbare cv-ketels.
“Meestal is het niet meer dan een simpele draai aan de knop, waarmee je al gauw tientjes per jaar bespaart. Bovendien wordt je woning energiezuiniger, terwijl je comfort en warmte gelijk blijven. Een kleine moeite om iets goeds te doen voor het klimaat,” aldus woordvoerder Jitske Stavenga van Trynergie.
Campagne
Voor de campagne Zet ‘m op 60! werkt Trynergie samen met Urgenda. Doel van de campagne is de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk terug te dringen. De campagne wordt onderschreven door vrijwel alle fabrikanten van cv-ketels. Zie campagnesite www.zetmop60.nl/trynergie
Huishoudens die meedoen aan de actie, maken kans op duurzame prijzen. Als hoofdprijs betaalt Urgenda een jaar lang de energierekening. Doet een huishouden via Trynergie mee aan de actie, dan maakt de energiecoöperatie zelf ook nog kans op 2.500 euro. Dat zou een mooie bijdrage zijn aan onze verduurzaming van de Trynwâlden en omgeving.