Kappers doen licht aan als noodkreet
AlgemeenBURGUM - Veel kappers staat het water aan de lippen. Ze zijn al maanden dicht en grijpen naast de steunmaatregelen. Om aandacht te vragen voor de nijpende situatie, deden veel kappers donderdagavond tussen 18.00 en 20.00 uur het licht aan, voordat het voorgoed uitgaat.
Ook Ellen Wester van Westersalon deed net als alle Burgumer kapsalons mee aan de landelijke actie #lichtvoordathetuitgaat. Volgens haar is het echt vijf voor twaalf. “As wy maart wer iepen kinne, kin ik noch sizze: ‘Ik haw it rêden’. Duorret it langer, dan rêd ik it net.”
Kappers komen in aanmerking voor compensatie als ze in het laatste kwartaal van 2020 minstens dertig procent omzetverlies hebben gehad. De meeste kappers hebben de weken voor de sluiting op 15 december nog wel goed gedraaid, waardoor ze buiten de boot vallen. Wester heeft geen personeel, maar komt ook niet in aanmerking voor de Tozo-regeling voor zelfstandigen, omdat haar partner meer verdient dan het minimum. Ze hoopt dat ze het volgende kwartaal wel compensatie krijgt. “Al is it fansels mar in habbekrats. Noait genôch om de kosten en it ferlies yn ynkomsten te dekken. En dan haw ik gelokkich noch gjin persoaniel.”
Bij Wester raken de reserves op, en ze is niet de enige. Ze kent veel schrijnende gevallen. “Kapsalons dy’t mei crowdfundingaksjes oerein hâlden wurde, âlders dy’t no stypje moatte, mar ek de sparsinten fan bern wurde brûkt. En in protte ûndernimmers ite harren pensjoenpotsje op, sadat se oer tsien of fyftjin jier gjin pensjoen hawwe.”
Ze snapt dat maatregelen om de coronapandemie te stoppen nodig zijn, maar vindt de huidige gang van zaken niet eerlijk. “Fansels hat net ien om dizze pandemy frege, mar dit is net de oplossing. It is miskien wat in frjemde fergeliking, mar it is krekt of joust mei in soad minsken in feest, mar giet hast eltsenien op ‘e ein fuort, wêrtroch’t der fiif minsken oerbliuwe om de rekken te beteljen.” Ze pleit ervoor dat de lasten van de crisis eerlijker verdeeld worden. Daarnaast wijst ze op alle voorzorgsmaatregelen die kappers treffen. “Wy ûntsmette alles nei eltse klant en soargje dat der tiid tusken de klanten sit. Der binne dan ek gjin besmettings werom te lieden nei kapsalons. Wy kinne wol wer iepen.”