"Laatste mondkapjes schonken wij aan Kijlstra"
Algemeen
DOKKUM - IJzerhandel Raadsma heeft naast de hoofdvestiging in Dokkum drie vestigingen in Leeuwarden, Heerenveen en Groningen. Welke gevolgen hebben de coronamaatregelen voor dit bedrijf?
In het magazijn liggen 24.000 artikelen op voorraad: onder andere bevestigingsmaterialen, hang- en sluitwerk, gereedschap en machines, land- en tuinbouwartikelen, bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. Ze worden verkocht via de vier winkels, de webshop en vertegenwoordigers. Klanten zijn bouwbedrijven, installateurs, handelsondernemingen, ZZP'ers en particulieren.
"De impact van de coronamaatregelen zijn groot", zegt Hubert Raadsma. "Al hebben wij nog steeds handel."
Broer Jack Raadsma vult aan: "De bouw - de branche waarin veel van onze klanten werken - is nog volop aan de slag. In die zin verandert er voor ons niet zo veel. Onze vertegenwoordigers gaan echter momenteel niet op pad. Daar tegenover staat de toegenomen verkoop via de webshop. Dat vraagt aanpassingen van onze organisatie. We willen ook bij veel orders een vlotte levering van onze producten garanderen."
Aanpassingen zijn ook nodig om de anderhalve meter afstand tussen personen te waarborgen. "We hebben met onze tachtig medewerkers de werkdag verdeeld in twee ploegen. De ene ploeg werkt van 6.00 uur tot 14.00 uur en de andere van 14.00 tot 22.00 uur. De medewerkers van de productieafdeling werkten al zo, maar onze inkopers, verkopers, calculators en ander administratief personeel op kantoor doen dat nu ook."
Zoveel mogelijk medewerkers werken daarnaast thuis. "Dat bevalt boven verwachting goed", zegt Hubert Raadsma. "Er zijn tegenwoordig voldoende technische mogelijkheden."
De showroom van Raadsma is voorzien van handgel, strepen op de grond en linten voor de kassa. De pinautomaten zijn naar voren geschoven op de balie en de verkopers dragen handschoenen. "Iedereen heeft de opdracht een paar maal per dag de eigen werkomgeving schoon te maken."
De in- en verkoopactiviteiten in coronatijd brengen de nodige uitdagingen met zich mee. Zo stagneert zo nu en dan de levering. "Spullen die wij bijvoorbeeld inkopen in Italië en België worden niet altijd zo soepel geleverd als we gewend zijn. Sommige fabrikanten zijn dicht of werken met minder personeel. Sommige producten worden wel geleverd, maar niet in de originele verpakking door sluiting van de sociale werkplaats die de verpakkingsactiviteiten normaal gesproken uitvoert."
De marktvraag verschuift ook. Raadsma heeft persoonlijke beschermingsmiddelen in het assortiment. De mondkapjes, handschoenen, veiligheidsbrillen, wegwerpoveralls en overschoenen worden nu ook verkocht aan zorginstellingen en particulieren.
Supermarkten en bouwbedrijven die hun personeel of klanten willen beschermen hebben een grotere belangstelling voor alcoholhoudende reinigingsdoekjes in grootverpakkingen.
Mondkapjes kan Raadsma niet meer leveren. "We hebben onze laatste voorraad geschonken aan Kijlstra Ambulancevervoer in Drachten toen zij naar Brabant gingen om de eerste coronapatiënten naar het Noorden te brengen. We schakelen ons hele netwerk in om nieuwe in te kopen, maar dat is tot nu toe niet gelukt."
De zorgkruk is een product dat al langer in het assortiment van Raadsma zit, maar staat ineens extra in de belangstelling. "Het Martiniziekenhuis in Groningen bijvoorbeeld bestelde onlangs 25 van deze deurkrukken die met een elleboog geopend kan worden."
Er is ook anti-bacterieel deurbeslag op de markt en Hubert en Jack Raadsma verwachten in de toekomst een toenemende belangstelling voor de elektronische deuroplossingen uit hun assortiment. "Het coronavirus blijft nog vele jaren onder ons, daar zal de samenleving, en wij dus ook, ons op moeten aanpassen."