Politiek verdeeld over spoorfietsplan Rijff
AlgemeenDOKKUM - De politiek in de nieuwe gemeente Noardeast Fryslân is verdeeld over het idee van een fietsspoorlijntje tussen Jelsum en Dokkum (via Holwerd en Metslawier), eventueel doorgetrokken naar Oostmahorn: het 'Dokkumer Lokaaltsje'.
Dit bleek woensdag 14 november tijdens een politiek debat in De IJsherberg, georganiseerd door de Fietsersbond. Aanleiding: de raadsverkiezing van woensdag 21 november voor de nieuwe gemeenteraad van Noardeast Fryslân. In de zaal werd met mobieltjes gestemd over diverse stellingen, onder andere over de 'terugkeer van het Dokkumer Lokaaltsje' Uitslag: twaalf stemmen voor, negen stemmen tegen (en zeven die anders stemden).
Enkele boeren reageerden kwaad op de cijfermatige onderbouwing van Rijff. Die zei dat zijn plan in een half jaar tot een jaar op een deeltraject van circa vier kilometer uitgevoerd kan worden. Volgens Rijff zullen de totale kosten hooguit vijf tot zes ton bedragen.
Zowel een melkveehouder als een akkerbouwer stelden dat er eerder miljoenen op tafel moeten komen. Met een geschatte lengte van 25 kilometer en een (werk-)breedte van twintig meter is het vereiste oppervlak vijftig hectare. De gemiddelde landbouwprijs was in het derde kwartaal van 2018 in Noord-Nederland 48.200 euro, meldden Kadaster en Wageningen Economic Research op 7 november. Dan wordt de grondprijs 2,41 miljoen euro, dus exclusief de aankoop van rails en spoorfietsen en de kosten voor de inrichting.
"Boppedat moat ik dan soms wol fyftich oant santich kear deis oer dat spoar hinne", zei één van de boeren. "Dêr haw ik gjin ferlet fan!"
Chris Rijff betoogde dat de spoorfietsen gunstig zijn voor het versterken van recreatie en toerisme in Noordoost Fryslân. Hij heeft er inmiddels gunstige ervaring mee opgedaan in Hengelo om nabije omgeving. Er zijn daar ook plannen voor uitbreiding, aldus Rijff.