“Werk aan spoor in Hurdegaryp begint begin 2018”
PolitiekHURDEGARYP – Begin 2018 zal op z’n vroegst worden begonnen met de werkzaamheden aan en rond het spoor tussen Leeuwarden en Groningen. De stad Leeuwarden wordt dat jaar overigens nog ontzien, vanwege Kulturele Haadstêd.
Inloopbijeenkomsten in diverse plaatsenIn de rest van Fryslân wordt wel begin 2018 aan de klus begonnen, is althans de planning. Wie donderdagavond in It Maskelyn in Hurdegaryp wilde weten, wanneer precies wat gebeurt om de extra sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen mogelijk te maken, kwam in de ‘inloopbijeenkomst’ ietwat bedrogen uit.
“Zo ver zijn we nog niet. Men kan nu eerst zienswijzen indienen op het ontwerp-tracébesluit. Die moeten worden verwerkt. Daarna moet er tracébesluit komen en moet er een aannemer worden gevonden en die mag pas aan de slag, als het tracébesluit definitief is, naar verwachting eind 2017”, zeggen twee woordvoerders, één namens ProRail en de andere namens de provincie Fryslân.
Complex karwei in Hurdegaryp
Het streven van zowel de provincie Fryslân, ProRail als de gemeente Tytsjerksteradiel is, dat het wegverkeer in Hurdegaryp zo weinig mogelijk hinder krijgt van de werkzaamheden. “Er moet een tunnel komen onder het spoor door. De tunnelbak wordt zoveel mogelijk ter plekke voorbereid, terwijl het verkeer nog over de huidige (net aangepaste) weg Hurdegaryp in en uit kan rijden. Het autoverkeer zal nauwelijks worden gestremd”, is de verwachting van de woordvoerders. De verkeerslichten die nu nog op de nieuwe rondweg het verkeer regelen, zullen worden vervangen door een rotonde.
Langere perrons
Er moet op veel meer plekken tussen Leeuwarden en Groningen het nodige gebeuren. Perrons die worden verlegd (zoals in Hurdegaryp), of alleen verlengd (Feanwâlden bijvoorbeeld, maar daar is ook sprake van het aanleggen van een ‘transferium’). Alle perrons moeten namelijk geschikt worden voor treinen met drie treinstellen (168 meter lang), in plaats van twee.
Geluidsschermen en geluiddempers
De treinen worden niet alleen langer, maar zullen ook vaker én sneller rijden. Dat kan leiden tot meer geluidsoverlast. Daarom komen er ‘geluiddempers’, vastgemaakt aan de rails. “Die beperken het geluid met circa drie decibel”, zegt een ProRail-medewerker.
Bovendien komen er hier en daar geluidsschermen, van maximaal 1,5 meter hoog. Dat gebeurt onder andere in Tytsjerk ten zuiden van het spoor, aan weerszijden van de Buorren. Een omwonende vreest dat dit geluid wordt weerkaatst in noordelijke richting; aan die kant zijn geen geluidsschermen gepland.
De plannen liggen zes weken ‘ter inzage’, maar zijn ook op internet te vinden, zoals via de website van ProRail.