Nieuwe brug bij Burgum na circa twintig jaar lobbyën
NieuwsBURGUM - De nieuwe brug Burgum is in de middag van vrijdag 4 november opengesteld voor het wegverkeer. Wethouder Houkje Rijpstra van gemeente Tytsjerksteradiel, Okke van Brandwijk (Rijkswaterstaat Noord Nederland) en Jan Doornbos (provincie Fryslân) gaven een gezamenlijke druk op een knop, zodat het brugdek naar beneden ging.
Meer nieuwe bruggen over Prinses Margrietkanaal volgen nogDoor Gerrit van der Meer
De nieuwe brug Burgum en de kanaalomlegging zijn onderdeel van het project Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De doorvaartbreedte voor de schepen is opgewaardeerd van 17 naar 22 meter. De krappe bocht in het Prinses Margrietkanaal bij Burgum is al eerder aangepast en in gebruik genomen.
Door deze aanpassingen krijgen schepen meer ruimte voor de brug en kunnen zij de brug veilig(er) passeren. Daarnaast zal de brug op afstand bediend worden vanuit Skûlenboarch, waar ook een nieuwe brug zal worden gebouwd.
De nieuwe afstandsbediening kan pas aangebracht worden na de sloop van de oude brug bij Burgum. Naar verwachting zal de afstandsbediening begin maart 2017 in werking zijn. In de tussentijd blijft de brug handmatig bediend.
Sloop oude brug begint meteen
Vanaf deze week begint aannemerscombinatie NijeDaam met de sloop van de oude brug. Het zand dat hierbij vrijkomt wordt hergebruikt in het nieuwe 'Wetter- en Willepark' van Burgum, onder en aan weerszijden van de brug. Hier wordt ook de ijsbaan in ere hersteld.De brug heeft na openstelling van de Sintrale As een andere functie gekregen. Deze zal alleen nog het lokale (fiets)verkeer over het Prinses Margrietkanaal leiden, omdat het doorgaande verkeer nu om Burgum heen gaat via De Sintrale As en het nieuwe Hendrik Bulthuis-aquaduct.
Het fietspad op de brug maakt deel uit van een fietssnelweg binnen de Friese fietsnetwerken.
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Rijkswaterstaat en de provincies Fryslân en Groningen werken samen aan de opwaardering van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl naar klasse Va. De vaarweg wordt daartoe dieper en breder gemaakt en een aantal bruggen wordt vervangen, waarvan zes bruggen in Fryslân. Doel is dat grotere schepen vlot en veilig kunnen varen. Dan gaat het om zogeheten klasse Va-schepen: vierlaagse containervaart en beperkt tweebaksduwvaart.
Bestaan van bruggen is zo lang mogelijk gerekt
Het kanaal én de bruggen werden kort na de Tweede Wereldoorlog aangelegd. De nieuwe bruggen waren uiteindelijk niet berekend op de huidige verkeersintensiteit en moesten daarom af en 'opgelapt' worden. Bovendien raakten sommige bruggen af en toe beschadigd door aanvaringen door vrachtvaarders. Rijkswaterstaat nam een paar jaar geleden het beheer over het Prinses Margrietkanaal over.