Hotel/restaurant De Abdij van Dokkum: trots op oude abdij en wijnkelder, maar overlast is probleem
Zakelijk ZakelijkIn De Abdij van Dokkum zit een wijnkelder met een gezellige sfeer waar gasten kunnen eten. Op de foto eigenaar Jur Raatjes. Foto: Klaas Rozema
Hotel/restaurant De Abdij van Dokkum: trots op oude abdij en wijnkelder, maar overlast is probleem
Naam: Jur Raatjes
Functie: vennoot
Bedrijf: De Abdij van Dokkum
Wat zijn jullie belangrijkste activiteiten binnen het bedrijf?
Wij zijn een onderscheidend hotel- en restaurantbedrijf, onderscheidend omdat een deel van onze activiteiten plaatsvindt in de ‘oude abdij’ van Dokkum en de kamers dus ook navenant zijn ingericht. Juist bij de vele buitenlandse gasten maakt dit dat we een blijvende indruk achterlaten. We zijn in dit verband ook trots op de in 2015 geopende wijnkelder, die direct bij binnenkomst via een glasplaat in de vloer zichtbaar is voor het publiek. In deze wijnkelder kan gegeten en gedronken worden en ademt een sfeer van vervlogen tijden uit.
Wij bieden allemaal betaalbare en goede wijnen, niet te vergelijken met commerciële massawijnen. Dit in combinatie met het feit dat zelfs de Vlamingen in grote getale ons restaurant bezoeken, juist vanwege ons eten, maakt het een combinatie waar we erg trots op zijn.
Wat is momenteel jullie grootste uitdaging?
De grootste uitdaging op korte termijn is het verwerven van de ‘BIB Gourmand’, oftewel een vermelding in de Michelingids. Dit jaar zijn we al twee keer bezocht door inspecteurs van de Michelin waarbij we de vraag hebben gekregen waarom we niet voor een ster gaan. Dit is een heel duidelijk ‘nee’ omdat we het niet passend vinden. Wij lijken dan ten onrechte een dure zaak. Een vermelding in de BIB betekent dat wij een hoogwaardig driegangenmenu kunnen serveren onder de 37 euro.
Wat is jullie grootste droom?
Onze droom is ooit nog eens een keer geheel klaar te zijn met het bedrijf, maar in een oud pand zijn er altijd zaken die aandacht behoeven. Daarnaast is onze droom dat we ooit nog eens een keer in de weekenden wat minder overlast van de omgeving zouden kunnen hebben in de nachtelijke uren in de weekenden. Nu is het zo dat we de kamers aan de marktzijde de weekenden bij voorkeur niet verhuren om negatieve kritieken te voorkomen. We hebben ‘moeten leren leven’ met het gegeven dat er nu eenmaal overlast verbonden is aan de plek. Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Nu het hoogseizoen ten einde loopt kunnen we concluderen dat dit jaar tot driemaal toe ons terras is gesloopt, vier keer onze planten uit de plantenbakken zijn gehaald, wij twee keer overlast op het eigen terrein hebben gehad waarbij bierflessen op de auto’s van gasten stonden. Het overlast gaat nog verder, tot en met urineren tegen de deuren aan toe. Allemaal zaken die duidelijk van doen hebben met handhaving waarbij wij ook beseffen dat niet alles te handhaven is. We hebben daarom ook kanttekeningen geplaatst bij de komst van de ijsfontein aan de Markt. Een geweldig initiatief, maar het kan alleen vooruitgang betekenen als er goed wordt gehandhaafd.