GBV:”Meer respect voor het anders-zijn zou fijn zijn”
Zakelijk ZakelijkGerhild en Andries Tóth in Galerie Bloemrijk Vertrouwen bij een werk van kunstenaar Henk Puts, dat deel uitmaakt van een installatie over vloeien, water, kringen, golven, leven en verandering. Foto: Klaas Rozema
GBV:”Meer respect voor het anders-zijn zou fijn zijn”
Naam: Gerhild en Andries Tóth
Werkzaam bij: GBV Kunst & Concertzaal
Functie: Eigenaars
Wat zijn jullie belangrijkste activiteiten binnen het bedrijf?
In GBV Kunst & Concertzaal, Galerie Bloemrijk Vertrouwen, openen we maandelijks een duo-, oeuvre- of thematische groepsexpositie met authentiek werk in uiteenlopende technieken van in Nederland werkende kunstenaars. We progammeren klassieke, moderne of wereldmuziekconcerten van gerenommeerde musici: piano, kamermuziek of zang. Ook bieden we jongere laureaten een podium, belicht hier jaarlijks één in Nederland werkende componist zijn of haar werk, en programmeren we lezingen over kunst, erfgoed, theater en literatuur.
Waar zijn jullie trots op?
Dat we het negentiende-eeuwse pand Van Sminiaweg 70 hebben gered en in dit voor de dorpskern beeldbepalende karakteristieke gebouw in 27 jaar ruim duizend ongesubsidieerde culturele activiteiten initieerden; bedrijven en particulieren (ook buitenlandse) werk kochten of opdrachten verstrekten; kunstenaars ons raakten en (later) in internationale musea of bedrijfscollecties werden vertegenwoordigd; musici die op wereldpodia speelden ons publiek de oren deden spitsen, kunsthistorici van naam en erkende schrijvers hier spraken.
Wat is momenteel jullie grootste uitdaging?
Accepteren dat follow-ups van exposities niet via GBV maar kunstenaars-websites plaatsvinden. Geïnteresseerden persoonlijk blijven benaderen omdat dat bij ons past. Langetermijninvesteringen: ruimte geven aan installaties waarmee kunstenaars zich ontwikkelen; aandachtig concertpubliek dat dicht op de musici en componisten zit, uitbreiden met jonger publiek; ons als ideëel-commercieel tweemansbedrijf niet laten verleiden door de vele concertaanvragen (omdat steeds markgerichter geprogrammeerd wordt), maar doorgaan met onderscheidend het bijzondere te brengen.
Als alles mogelijk was, wat was dan jullie grootste droom?
Meer nieuwsgierigheid en respect voor wie buiten de gebaande paden werkt en het anders-zijn of dit nu een cultuur, kunstwerk, persoon of wat dan ook is. Meer besef van de cultuurhistorische achtergronden omdat je daardoor opmerkt waarin en hoe iets of iemand onderscheidend is. Originaliteit en alert zijn hebben grote bedrijven en persoonlijkheden succes gebracht en voor innovatie gezorgd. Het nieuwe onderzoeken, waaronder de kunsten, draagt daaraan bij.
Wat is er nog nodig om die droom te laten uitkomen?
De mentaliteit dat kunst nutteloos of bijzaak zou zijn, kunstenaars niet echt werken, niemand op ze zit te wachten, terwijl kunst, muziek en literatuur tijd-, taal- en cultuuroverschrijdend zijn en aan wie ervoor openstaat een enorme vrijheid en ruimte geven.
Het troost, verbindt, geeft energie, wist staatsman Churchill. Op het voorstel om op cultuur te bezuinigen in de tijd van oorlogsvoering reageerde hij met: “Waar vechten we dan voor?”