GS: “Verbeter bestaand tracé ‘Skieding’ (N358)”
NieuwsDe kruising Skieding – Poelbuurt met op de achtergrond één van de flauwe bochten in de weg. (Foto: Klaas Rozema)
GS: “Verbeter bestaand tracé ‘Skieding’ (N358)”
SURHUISTERVEEN – De huidige provinciale weg ‘De Skieding’ tussen Surhuisterveen en de A7 ten oosten van Drachten hoeft niet te worden vervangen door een ander tracé. Aanpassingen aan het bestaande tracé volstaan om zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het autoverkeer op peil te houden.
Dat is de (voorlopige) conclusie van het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân op basis van de ontwerp-millieu-effectrapportage. De rapportage en de conclusies zijn gistermiddag en -avond gepresenteerd tijdens een ‘inloop’ in De Lantearne in Surhuisterveen.
De uitkomst van de analyse is dat er tot circa 20130 nog wel sprake zal zijn van toename van het autoverkeer op De Skieding, maar niet zodanig dat er geen goede doorstroming meer mogelijk zal zijn.
De verkeersveiligheid zou er, zonder maatregelen te nemen, wel op achteruit gaan. Vandaar dat wordt voorgesteld vier kruisingen op te heffen: Topweer, Poelbuurt, Heidelaan en Wildveld (de zuidelijke aansluiting). Dit betekent dat er hier en daar een stuk parallelweg moet komen, zodat men op een kleiner aantal kruisingen kan oversteken. Ook wordt een ‘ovonde’ voorgesteld (ovale rotonde) ter hoogte van de Leidijk, vlakbij de A7.
De bocht in De Skieding ter hoogte van Poelbuurt moet worden verflauwd. De bocht bij de Leidijk vervalt ook, daar komt een minder scherpe bocht voor in de plaats, iets noordelijker dan de huidige.
De maximumsnelheid blijft 80 kilometer per uur. Dit betekent dat nog wel moet worden gekeken naar het veilig oversteken door voetgangers. Hoe dit wordt aangepakt is nog niet duidelijk.
Het landbouwverkeer blijft gebruik maken van De Skieding. Het maakt maar 0,2 procent uit van al het verkeer op de weg, aldus het ontwerp-MER. Men kan er tot en met 25 april op reageren. Zie ook de website: www.fryslan.frl/