‘De Skieding': veiligheid of landbouwbelang?
NieuwsLandschapsstructuur aan weerszijden van De Skieding.
‘De Skieding': veiligheid of landbouwbelang?
SURHUISTERVEEN/OPENDE – ‘De Skieding’, onderdeel van de provinciale weg N358 op de grens van Fryslân en Groningen, is onveilig. Daar is vrijwel iedere betrokkene het over eens. Vooral in de spits is het erg uitkijken voor wie wil oversteken, dan wel de weg op wil rijden.
De provincie Fryslân vindt ook dat er iets moet gebeuren om de veiligheid te verbeteren tussen Surhuisterveen en de A7. Vandaar dat al enkele jaren wordt gewerkt aan oplossing.
In de inspraakprocedure is vorig jaar het aantal mogelijke ‘tracévarianten’ teruggebracht van tientallen naar nog een stuk of negen, waarvan drie min of meer het bestaande tracé volgen (maar dan aangepast) en er zes nieuwe tracé’s op de kaart zijn getekend.
Saillant is dat daar drie tracé’s bij zijn, die door de gemeente Grootegast en de provincie Groningen lopen. Grootegast heeft tot nu toe iedere planologische medewerking afgewezen. Dat beperkt de mogelijkheden van de Friese gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) in sterke mate.
Begin volgend jaar komt de vervolgstap en volgt inspraak over welke keuze(s) het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân voor ogen staat. Die nieuwe nota is overigens nog niet verschenen.
Bioloog Hans van den Broek van de Fjildweg bij Surhuisterveen reageerde op de plannen op persoonlijke titel, maar ook mede namens een kleine negentig ‘woningen’, middels het ‘Comité Nieuw Tracé Nee’. Hij vindt “op persoonlijke titel” dat de maximumsnelheid op de weg wel naar beneden kan, van 80 naar 60 kilometer per uur.
Hij vindt dat mensen hun rijgedrag moeten aanpassen aan de drukte. “De weg opkomen in de spits vergt wel geduld”, merkt hij dagelijks.
Bovendien zouden de gevaarlijkste oversteekpunten – dichtbij enkele bochten in de weg – eruit moeten worden gehaald.
Een nieuw tracé zien de meeste omwonenden – zowel aan de Friese als aan de Groningse kant – niet zitten, aldus Van den Broek.
Er is tot zijn spijt verdeeldheid met degenen die pal aan de weg wonen. “Er zijn mensen die dichtbij de huidige weg wonen, die stellen: ‘Wij hebben nu lang genoeg last gehad van het verkeer, nu maar eens iemand anders.’ Maar de meesten die nu aan de weg wonen, wisten dat het een drukke weg is toen ze er gingen wonen!”
Degenen die iets verder af wonen, vrezen juist meer last te krijgen van een nieuw tracé door de weilanden. En een vijftiental boeren in de omgeving van de weg vindt dat er bij de provincie Fryslân veel te weinig aandacht was voor de belangen van de landbouw. Zij lieten namens hen Jos Ebbers van Wijmenga Makelaars en Rentmeersters reageren. “Ik hoopje dat de provinsje yn it ferfolch mear omtinken hat foar de lânbou”, zegt hij. Hun voorkeur gaat uit naar het verbeteren van de huidige weg. “De ûnderfinings dy’t boeren opdien hawwe mei ‘De Centrale As’ wiene net al te posityf. De prosedueres duorje lang.”
Veehandelaar Sjoerd Douma (Opende) vindt het meest westelijke tracé de beste. Zijn bedrijf zit aan de oostzijde van De Skieding.