Openbare en christelijke school in Sumar zijn nu één ontmoetingsschool voor alle levensvisies
NieuwsDe beide scholen die nu onder ‘t Bynt vallen, zijn gelijktijdig begonnen aan het werken met tablets. (Foto: Klaas Rozema)
Openbare en christelijke school in Sumar zijn nu één
Ontmoetingsschool voor alle levensvisies
SUMAR – De twee scholen van Sumar werden in de jaren zeventig al naast elkaar gebouwd. De tussendeur, die de christelijke basisschool scheidde van de openbare bassisschool, stond bijna altijd open. Dit schooljaar werden beide locaties samengevoegd tot één organisatie.
Door Karoline van den Donker
Christelijk en openbaar onderwijs samenvoegen in één school is niet eenvoudig. “Toch had het personeel vanaf de eerste besprekingen een welwillende houding”, zegt Baukje Bijma, die vorig jaar september directeur werd van CBS De Wyngert en onmiddelijk met de fusie werd geconfronteerd. Na de zomervakantie werd de samenvoeging met de Master de Vriesskoalle een feit.
Nu, vijf weken op weg in het nieuwe schooljaar, zijn de kinderen blij met de situatie. Ze hebben er meer vrienden bijgekregen. “Ze spreken onderling gemakkelijker af na schooltijd,” hoorde de directeur.
Ontmoetingsschool ‘t Bynt
Het onderwijsteam koos er voor een ontmoetingsschool te worden. Geen christelijke school dus die de openbare school omarmt of andersom. Ook geen samenwerkingsschool. Een ontmoetingsschool biedt onderwijs aan kinderen met uiteenlopende levensbeschouwelijke achtergronden.
Bij een nieuwe school hoort een nieuwe naam. Dat werd ‘t Bynt. Een woord met een dubbele betekenis: ‘verbintenis’ en ‘de balken die een bouwsel stevigheid geven’.
Trefwoord
“We hebben in onze nieuwe school een dagopening en een dagsluiting zoals de leerkrachten dat op de christelijke school gewend waren”, vertelt Baukje Bijma. “Maar we hebben een nieuwe methode aangeschaft, waar zowel christelijk georiënteerde onderwijzers als humanistisch georiënteerde onderwijzers mee uit de voeten kunnen.” De methode heet Trefwoord. Twee dagen per week verzorgt een onderwijzer van het Protestants Christelijk Onderwijs de dagopening en –afsluiting in de klas. Twee andere dagen van de week doet een onderwijzer van het Openbaar Primair Onderwijs dat. De methode Trefwoord voorziet de onderwijzers van thema’s en onderwerpen. Die kunnen met en zonder ondersteuning van Bijbelverhalen worden behandeld.
Eenmaal per week mogen de leerlingen kiezen: een les Humanistisch Vormend Onderwijs (HVO) of een les Godsdienstig Vormend Onderwijs (GVO). “Tijdens die lessen worden de klassen geplitst. Zo ging het voorheen ook al op de Master de Vriesskoalle.”
Overleg leidt tot succes
De christelijke en openbare achtergrond vormde jarenlang de grondslag voor het bestaan van twee scholen in één dorp. Er waren heel wat hobbels te nemen om van twee scholen één nieuwe te maken. Er werden contstructieve gesprekken gevoerd met ouders tot iedereen achter de fusie kon staan.
Er moest een probleem worden opgelost rondom de dienstverbanden van het onderwijzend personeel. De nieuwe school zou organisatorisch onder PCBO Tytsjerksteradiel vallen. Wat moest er gebeuren met de onderwijzers die in dienst waren van OPO Furore? Ze werden gedetacheerd.
Er moesten probleempjes worden opgelost rond verschillende regels op de scholen. En moeilijker: de gebruikte lesmethoden moesten op elkaar worden afgestemd.
“In goed overleg zijn er keuzes gemaakt om deze zaken gelijk te trekken”, vertelt Baukje Bijma. “We keken bijvoorbeeld welke methode het beste bij onze visie op onderwijs paste of welke van de methodes het meest verouderd was.”
Les op de tablet
Het onderwijzersteam maakte van de nood een deugd door voor de hoofdvakken als taal en rekenen over te stappen op de meest moderne methodiek: Snappet, een lesmethode waarbij de leerlingen werken op de tablet. “De leerlingen vinden het leuk, want het systeem past zich moeiteloos aan bij hun niveau. Voor onderwijzers is het handig omdat het systeem het werk direct nakijkt. Ook het bijhouden van de resultaten is dankzij de tablet gedigitaliseerd.”
Peuterspeelzaal verhuisd
De peuterspeelzaal profiteert mee van de fusie. Door het samenvoegen van de klassen zijn er minder lokalen nodig. De voormalige Master de Vriesskoalle wordt nu gebruikt als vleugel voor de kleuterklassen. Er staat nog een lokaal leeg. Daar gaat de peuterspeelzaal zich vestigen. Waarschijnlijk na de herfstvakantie.
Verbouwingsplannen
Iedereen is blij in Sumar, maar er blijft nog wat te wensen over: verbouwen. Het huidige schoolgebouw heeft nog altijd twee ingangen. Dat moet natuurlijk één worden. Met daarachter een grote ruime hal, die voor diverse doeleinden kan worden gebruikt door alle 128 leerlingen van ‘t Bynt.