Friesland Lease: mobiliteit kan schoner
Zakelijk ZakelijkMirjam Marinus toont de visie van Friesland Lease. Op de achtergrond de zonnebloem, symbool voor de kracht van duurzame energiebronnen. (Foto: Klaas Rozema)
Friesland Lease: mobiliteit kan schoner
Duurzame leasemaatschappij voor auto’s, e-bikes en e-scooters
DRACHTEN – Friesland Lease in Drachten is geen doorsnee leaseorganisatie. Het bedrijf – de afgelopen tien jaar verdrievoudigd van 200 naar 6500 contracten – heeft een visie, een passie. “Naast auto’s leasen willen we vooral vernieuwende mobiliteitsoplossingen ontdekken en praktisch toepassen”, zegt marketingmanager Mirjam Marinus.
‘Mobiliteit kan schoner’ is de slogan, en dat is wat veel klanten aanspreekt. In 2014 won Friesland Lease de Gazelle Award voor snelstgroeiende onderneming van Friesland in de categorie grootbedrijf.
Friesland Lease wil een voorloper zijn, laten zien hoe mobiliteit duurzaam georganiseerd kan worden. Mirjam Marinus: “We hebben kennis waarmee we alternatieven aanbieden waaraan klanten zelf vaak niet denken. Bovendien kan men bij ons niet alleen auto’s leasen, maar ook e-bikes of e-scooters en de BOVAG-leasefiets.”
Adviesrol
De klant die met een mobiliteitsvraag aanklopt bij Friesland Lease krijgt geen standaard-antwoord. Nee, er wordt eerst goed gekeken naar de persoon die de vraag stelt. Hoeveel kilometers rijdt hij/of zij per jaar? Hoe groot is de afstand woon-werkverkeer? Rijdt de klant geregeld grote afstanden of juist vele korte ritten? Maakt een gezin ook van de auto gebruik? Hoe is de verbinding met het openbaar vervoer?
Er wordt altijd gezocht naar de meest duurzame en flexibele oplossing. “Dat is niet altijd een lease-auto”, vertelt Mirjam Marinus. “Het kan ook een lease-fiets zijn of een lease-scooter, beide al of niet elektrisch. Een NS Businesskaart is soms ook de uitkomst van ons advies.”
Eveneens wordt gekeken naar de meest geschikte brandstof. Groen gas is mooi, maar niet voor iedere klant het aantrekkelijkste alternatief. Hetzelfde geldt voor de keuze elektrisch rijden of een hybride auto. “Advies vraagt om maatwerk”, zegt Mirjam Marinus. “Voor sommige moderne mogelijkheden moet eerst nog ervaring worden opgedaan. Daarmee steken wij graag onze nek uit.”
Aan creatieve, innovatieve ideeën is bij Friesland Lease geen gebrek. Voor klanten die bijvoorbeeld aangeven dat ze aan een kleine auto genoeg hebben, maar voor de vakantieperiode toch graag over een grotere beschikken, is er de vakantieauto: een kleine auto wordt geleased en voor de vakantieperiode staat er een grotere auto klaar.
Het beleid werpt vruchten af, bewijzen de cijfers. “Vijf jaar geleden was de gemiddelde uitstoot van ons wagenpark 178 gram per kilometer, dat is teruggebracht tot minder dan 100 gram per kilometer. Dat scheelt op bijna 6500 auto’s kilotonnen CO 2-uitstoot per jaar.”
Nieuw: het flex-contract
Niet alleen het aanbod van beschikbare vervoermiddelen is flexibel bij de Drachtster leasemaatschappij, ook de mogelijke contracten. “Vroeger was een lease-contract voor vijf jaar gebruikelijk. Nu hebben wij ook flex-contracten, die worden afgesloten voor twaalf maanden. Leaset iemand langer, dan worden de kosten per jaar steeds lager.”
De klant ontzorgen is belangrijk. Onderhoud, reparatie en verzekeringen zijn bij een contract inbegrepen. “En auto’s worden aangekocht via dealers in de woonomgeving van de klant, zodat de garagehouder belang houdt bij het bieden van service”, aldus Marinus.
Innovatie
“De markt verandert snel en daarin wil Friesland Lease voorop blijven lopen”, zegt de marketingmanager gedreven. “We zijn dan ook voortdurend met andere partijen in gesprek over samenwerking en duurzame oplossingen op het gebied van mobiliteit. We zoeken actief naar innovatieve ideeën die ons flexibele aanbod nog aantrekkelijker maken.”