Wâldbeat brengt popcultuur in De Wâlden in kaart
NieuwsKlaas de Boer, Rienk Vroegop en Geert van der Veer (v.l.n.r.) voor het pand van het voormalige jongerencentrum Explo aan de Zuidkade in Drachten. (Foto: Klaas Rozema)
Wâldbeat brengt popcultuur in De Wâlden in kaart
Verhalen over bands, muziek en fans over de jaren zestig tot negentig
DRACHTEN – Veel popbands schreven In de Fryske Wâlden tussen de jaren zestig en negentig van de vorige eeuw geschiedenis. De informatie van bands en muzikanten in die periode is nogal versnipperd, maar drie initiatiefnemers namen het voortouw om de popcultuur uit de streek in kaart te brengen.
Door Jelle Jeensma
Sinds januari is de website Wâldbeat.nl ‘in de lucht’, gericht op muziekliefhebbers. Hierop staat informatie over de bands uit Drachten en omgeving. Ook muzikanten uit die periode, de bands waarin ze hebben gespeeld, hun poppodia en festivals zijn hierop terug te vinden. Het is de bedoeling persoonlijke verhalen en anekdotes op de website te plaatsen van bands, solisten en fans die bij de popcultuur uit die jaren waren betrokken. Zo ontstaat er een levendig netwerk van mensen die een rol hebben gespeeld in de popmuziek en iets interessants hebben te melden.
Initiatiefnemers Rienk Vroegop, Klaas de Boer en Geert van der Veer vinden het tijd worden deze popjaren en het tijdperk waarin de popcultuur zich afspeelde te documenteren, want de generatie muzikanten en fans uit die tijd wordt zo langzamerhand een dagje ouder. Het drietal popliefhebbers vindt dat de muziek uit deze tijd nu nog sterk leeft. Nog lang niet alle muzikale bewegingen van 1960 tot 1990 zijn getraceerd. “Het aantal bands is veel groter dan nu op de website staat. Sommige muzikanten wonen nog in deze omgeving, anderen zjin uit beeld verdwenen”, zegt Geert van der Veer, die in jongerencentrum It Beaken in Bakkeveen indertijd de programmering deed en de lichtshows voor zijn rekening nam. “Toen nog met vloeistofdia’s.”
De popcultuur veranderde in de zestiger jaren. “Na de jazz- en skifflegroepen onstond de rock en roll. In Oosterwolde, Drachten en Surhuisterveen waren indorockbandjes. Daarna was er de flowerpower tijd met provo en psychedelische bands”, schetst Rienk Vroegop kort de trends. Popmuziek stond toen in het teken van maatschappelijk verzet van jongeren en songwriters met kritische teksten, vertelt Vroegop over deze periode. In dit vrijzinnige culturele klimaat ontstonden de jongerencentra. In 1970 ging Shangri-La aan de Tijen in Drachten van start. Later werd hier jongerencentrum Explo opgericht. Beide zijn de voorloper van het huidige Poppodium Iduna. De muziek veranderde door de jaren heen, want de jaren tachtig en negentig stonden vooral in het teken van de punk- en new waverage. De organisatoren willen zoveel mogelijk herinneringen over bands en muzikanten verzamelen en hopen op veel reacties. “Daarna zijn we van plan een reünie te organiseren. Daarvoor kun je bands die vroeger speelden op de podia uitnodigen. Naast optredens kunnen we films of video-presentaties uit een bepaalde tijd laten zien. Door bijvoorbeeld vloeistofprojecties bij de muziek kun je de sfeer van vroeger terughalen”, zegt Klaas de Boer, die net als Vroegop als actief muzikant een verleden heeft. De Lawei en Iduna zijn voor de hand liggende locaties voor zo’n evenement.
Als er meer informatie op de website staat denken de organisatoren aan het maken van een compleet naslagwerk. Klaas de Boer: “Daar- in zouden de muzikanten, de podia en het poppubliek een plaats moeten krijgen. Ze zijn belangrijk voor het gebied van de popcultuur dat wij in kaart willen brengen. We willen het poperfgoed voor een breder publiek zichtbaar maken.”
Wie iets wil toevoegen aan de website kan dat melden via www.waldbeat.nl. Daarnaast is er een Facebookpagina: Waldbeat Fryslan. Ook hierin staan interessante historische feiten over de popgeschiedenis. Muziekliefhebbers kunnen dit sociale medium gebruiken om contacten met elkaar te onderhouden. “Ze kunnen hun verhalen en foto’s opsturen”, zegt Rienk Vroegop.