Reinder de Haan, ‘vliegende keep’ van de horeca
NieuwsReinder de Haan zet het terras uit bij ’t Smelnehûs in Drachten. Hij wordt door veel mensen herkend, die de horecabedrijven bezoeken. (Foto: Klaas Rozema)
Reinder de Haan, ‘vliegende keep’ van de horeca
DRACHTEN – Hij is de vijfenzestig inmiddels gepasseerd, maar de Drachtster horecabedrijven kunnen ook na zijn pensionering op zijn hulp blijven rekenen. Reinder de Haan is nog altijd enthousiast over zijn werk en blijft rustig doorgaan met zijn gewaardeerde hand- en spandiensten.
Door Jelle Jeensma
Reinder de Haan is een bekende verschijning in het Drachtster horecawereldje. Hij zet terrassen uit, helpt bij het weghalen daarvan, brengt oud papier weg en helpt bij het afvoeren van het papier, hij ruimt op en doet boodschappen en klusjes. De horecabedrijven zijn maar al te blij met de hulp van deze duizendpoot.
Hans van der Mei van grand-café restaurant ’t Smelnehûs en brasserie De Waag kent De Haan inmiddels al zo’n dertig jaar en vanzelfsprekend is er een band ontstaan tussen de beide mannen. “Het is mooi dat Reinder komt helpen, dat werk moet toch gebeuren. Het uitzetten van het terras is hem wel toevertrouwd, daarin heeft hij routine gekregen. De tafels en stoelen moeten in een rechte lijn staan, daar is hij precies in.” Zo nu en dan heeft Van der Mei een klusje voor hem. “Of hij gaat soms mee naar de groothandel om inkopen te doen.” De Haan is helemaal geaccepteerd. “Als er een personeelsfeestje of een uitstapje wordt gehouden, is hij erbij.”
Voor De Haan is het werk voor de horecabedrijven een mooie invulling van zijn dag, zegt Van der Mei. “Hij is graag onder de mensen, heeft altijd een goed humeur en is vriendelijk. Hij houdt van afwisseling en dat vindt hij in dit werk.”
Het werken voor horecabedrijven is ‘zijn lust en leven’, zegt De Haan. “Nu ik vijfenzestig jaar ben wil ik daar niet mee stoppen. Ik heb nog veel plezier in dit werk.”
Hij woont in De Wilgen en fietst, weer of geen weer, elke dag naar Drachten. “Reinder koopt elke twee jaar een nieuwe fiets”, vertelt Van der Mei. De Haan werkte voordat hij in de horeca aan de slag ging voor werkvoorzieningsschap De Brug in Drachten. “Ik moest fietswielen in elkaar zetten. Ook zette ik bij Philips Drachten onderdelen van scheerapparaten in elkaar toen ik nog bij De Brug werkte. Ik kon niet bij De Brug blijven en toen ben ik begonnen bij De Waag en andere horecazaken. Dat bevalt me nog steeds goed.” De Haan vindt het wel jammer dat er minder terrasruimte is voor ’t Smelnehûs, nu de Drachtstervaart aangelegd wordt. “Misschien is een ponton op water met een terras een oplossing”, denkt Van der Mei na over een alternatief.
Ook bij Bob Koers van snackbar Het Carillon in het Drachtster centrum komt De Haan al jaren terrassen opzetten en klusjes doen. “Hij begint al vroeg op de ochtend, dat waarderen we zeer. Toen hij vijfenzestig jaar werd, hebben de horecaondernemers een feestje voor hem georganiseerd”, zegt Koers.
Bij restaurant-lunchroom Royal Smiledog is De Haan ook al jaren een bekend gezicht. “Toen hij begon waren mijn ouders nog eigenaar van de zaak. Mijn vader Geert heeft hem met veel zaken geholpen, Reinder zag hem als een vaderfiguur”, zegt de huidige eigenaar Johan Sinninghe. Hij ziet De Haan graag komen, maar nu hij een dagje ouder wordt wil hij hem niet overvragen. “Ik wil op de eerste plaats dat hij geniet.”