SEO: gericht schrijven voor zoekmachines
SpecialsSEO: gericht schrijven voor zoekmachines
Tips om als regionaal bedrijf zichtbaar te zijn op internet, door Tymen Boon, (online) Marketing Manager bij Actief Media
Hoe zorgt u er voor dat uw website zo hoog mogelijk eindigt in de resultaten van Google en andere zoekmachines? Door gebruik te maken van SEO.
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het is een term die vaak voorbij komt en waarvan niet altijd even duidelijk is wat het exact is. Belangrijker is echter: hoe kunt u het toepassen voor uw eigen site?
Hoe maakt u goede SEO-teksten en -pagina’s, in een paar stappen uitgelegd:
Bepaal uw focus-zoekwoord voor een pagina. Waar wilt u op gevonden worden? Neem hierbij wel de concurrentie in acht: u gaat bijvoorbeeld sneller scoren op ‘schilder Drachten’ dan op ‘schilder Friesland’, aangezien er bij het tweede zoekwoord sprake is van meer concurrentie.Zorg voor genoeg unieke content. Schrijf ongeveer 300 woorden aan eigen tekst. Teksten van andere websites overnemen draagt niet bij aan uw score en werkt zelfs averechts voor uw vindbaarheid.
Zorg dat de zoekterm voorkomt in de paginatitel, de URL en in de tekst. Let er op dat de zoekterm ook weer niet te vaak in de tekst voorkomt. In zijn algemeenheid geldt dat de optimale zoekwoorddichtheid ergens tussen de 2 en 5 procent ligt. Op 300 woorden kan het woord dus ongeveer 9 keer voorkomen.
Zorg dat uw artikel ook een afbeelding bevat met het zoekwoord in de titel van de foto (alt tag).
Als u bovenstaande tips goed uitvoert, zult u merken dat de score op dat zoekwoord verbetert. Met het gratis Webmastertools voor Google is dit ook exact in kaart te brengen. Hierover gaat de volgende column.
Benieuwd naar hoe u uw bedrijf optimaal zichtbaar kunt laten zijn op internet? Neem eens contact op met Tymen Boon, 06-11457445 of t.boon@actiefmedia.nl.