Prima service bij Expert Meijer door goed opgeleide monteurs
Zaken ZakelijkBURGUM – "Wij onderscheiden ons met onze service. Maar wat betekent dat precies?", zegt Erik Meijer, eigenaar van Expert Meijer in Burgum. Wat betekent het woord 'service' voor hem als ondernemer?
Stel: je hebt een wasmachine gekocht en binnen twee jaar, de garantietermijn, raakt die defect. Je belt naar het bedrijf waar je hem vandaan hebt. Een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn zegt: 'Ik geef u het telefoonnummer van de fabriek, dan lossen zij het op'. "Veel consumenten accepteren dit", zegt Erik Meijer. "Het is echter wettelijk vastgelegd dat de verkoper verantwoordelijk is voor het oplossen van problemen met een product."
Wij lossen het op
Bij Expert Meijer worden klachten over witgoed-apparaten daarom in de winkel opgelost. "Via de fabriek kan het weken duren. Wij streven naar twee dagen. Daarna regelen we zelf met de fabriek dat óns probleem wordt opgelost." Om dat zo stellig te kunnen zeggen, maakt Erik Meijer keuzes. "Wij verkopen een aantal vaste merken. Bewust. Een goede relatie met je leveranciers is belangrijk. Jij doet dingen voor hen, zij regelen zaken voor jou. Dankzij onze vaste, jarenlange contacten weet ik zeker dat ik er altijd uit kom met de fabrikant en problemen dus goed kan oplossen voor mijn klanten."
Maar er is meer. Vijf grote merken waarmee Expert Meijer in Burgum samenwerkt, leidden de witgoed-monteur op die voor Expert Meijer op stap is. "Hij is gecertificeerd Miele-monteur, Bosch-monteur, AEG-monteur, Zanussi-monteur en Samsung-monteur. Dat betekent dat hij voor deze merken bij onze klanten de reparaties mag uitvoeren die binnen de fabrieksgarantie vallen."
Fabrieksmonteurs dicht bij
Een gecertificeerd monteur zo dicht bij huis heeft voordelen. "Het verkort de responstijd enorm. Hij beschikt over vervangende onderdelen. Zijn kennisniveau is maximaal en hij weet bijvoorbeeld of een bepaald probleem in een serie veel voor komt. Hij weet ook hoe te handelen als de problemen ontstaan in het derde, vierde of vijfde gebruikersjaar van een product. Voor die periode zijn er wettelijk vastgesteldecoulance-regelingen."
Vervangend product in bruikleen
Bij artikelen uit het bruin- en grijsgoed ontkomt Expert Meijer er niet aan om een defect product naar de fabrikant te sturen. "Daar gaan een paar weken overheen. Onze service is dan dat wij een vervangend product in bruikleen geven." Daarnaast maakt Expert Meijer volop gebruik van zijn relatie met de merk-fabrikanten. "De algemeen gehanteerde afschrijvingstermijn van een Miele-wasmachine is tien jaar. De afschrijving van andere merk-wasmachines is vijf jaar. De afschrijvingstermijn van een laptop is drie jaar. Televisies zijn tegenwoordig zo plat en compact samengesteld, dat er niet veel aan te repareren valt. Bij de bruingoed-producten en in de computerwereld zullen we dus sneller besluiten niet te repareren, maar te vervangen. Wat de klant eventueel moet bijbetalen of wat als afschrijving in rekening wordt gebracht, is per situatie verschillend.
Wij bieden altijd een oplossing op maat." Uit de woorden van Erik Meijer blijkt de service een samenspel is tussen wettelijke regels, de fabrikant, de verkoper en de consument. "Als verkoper heb ik daarop bijvoorbeeld invloed door in mijn berekening niet een afschrijvingstermijn van vijf jaar te gebruiken - wat een rechter voldoende zou vinden - maar acht jaar, wat ik op dat moment als billijk ervaar voor mijn klant."
Coulant kúnnen handelen
Problemen van klanten kunnen ook van een geheel andere aard zijn. Technische ontwikkelingen gaan razendsnel en het kan dat je een product koopt van een serie die niet aan je verwachtingen voldoet. "Kom langs, dan kijken we wat mogelijk is. Dankzij de jarenlange relatie met leveranciers kan ik altijd met coulance reageren", vertelt Erik Meijer.
Meedenken met de klant
Of nu een eigen servicemonteur een reparatie snel en adequaat uitvoert of dat een product naar de fabriek wordt teruggestuurd, voor de klant is het voordelig als de verkoper hem kent. Techniek wordt ingewikkelder, onze monteurs groeien daar in mee."
Expert Meijer is altijd bereikbaar via:
www.expert.nl/burgum,
op werkdagen via 0511-461400
of komt langs in de winkel,
Schoolstraat 8 in Burgum.