Geesje Duursma wint de Vrouw in de Media Award 2017 Friesland
AlgemeenBURGUM - Ondernemer Geesje Duursma uit Burgum ontvangt de Vrouw in de Media Award voor Friesland. Duursma heeft zich in 2017 volgens 37 procent van de stemmers het beste in de media geprofileerd. De stemmers roemen de manier waarop ze al jaren vernieuwend en verbindend actief is binnen de regio. Lutz Jacobi fractievoorzitter PvdA Leeuwarden (Wergea) eindigde met 22 procent op de tweede plaats. Levensstrateeg Margriet Spijksma (Leeuwarden) ontving 12 procent van de stemmen en werd daarmee derde. De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.
Geesje Duursma kwam eind april 2017 in het nieuws vanwege de koninklijke onderscheiding die haar werd uitgereikt. Vanwege al het vrijwilligerswerk dat zij doet, naast het runnen van de eigen horecaonderneming De Pleats in Burgum, werd zij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Vanaf 1 december 1997 is Geesje Duursma eigenaresse van De Pleats, 2018 is een bijzonder jubileumjaar. Het motto van Geesje én van De Pleats is Altijd Gastvrij, dit jaar wordt nog eens extra benadrukt dat vanuit de horecagelegenheid alles vooral samen wordt gedaan: Samen Gastvrij. Die gastvrijheid resoneert in alle projecten waar Geesje zich belangeloos voor inzet, op het gebied van cultuur, de Friese taal, onderwijs, zorg, toerisme en economie. De stemmers van de Vrouw in de Media Award noemen Duursma een echte verbinder, een doener en een mooi en integer mens. Vorig jaar waren Geesje Duursma en Lutz Jacobi ook al genomineerd voor de Vrouw in de Media Award Friesland. Econoom Erica Verdegaal ging er toen met de eerste plek vandoor. Jacobi werd vorig jaar derde.
Over Vrouw in de Media Awards
De regionale award is een onderdeel van de landelijke Vrouw in de Media Awards. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media. Op voordracht van journalisten en het publiek zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Er kon tot zondag 4 februari worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. De landelijke Vrouw in de Media Award 2017 gaat naar Annemarie Heite, boegbeeld aardbevingsproblematiek in Groningen.
Aanwezigheid vrouwen in de media
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. En het aantal vrouwelijke gasten aan tafel bij talkshows is niet toegenomen zo bleek uit een onderzoek door Trouw (december 2017). Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil.
Alle prijswinnaars ontvangen een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
De landelijke prijzen zijn op maandag 5 februari overhandigd en de uitreikingen zijn te zien op ZijSpreekt.nl.
De regionale prijzen zijn of worden ook deze dagen overhandigd en bekendgemaakt.
De Vrouw in de Media Award 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door Coalitie Beeldvorming in de media / ministerie OCW.